broadcasting

e . . standards
British Film Institute ] ..
COMIIMISSION

Independent Television Commission
PUTTING VIEWERS FIRST

TheOpen
Univ%Psity

After September 11:
TV News
and
Transnational
Audiences



ACKNOWLEDGEMENTS

The News Agendas research study was coordinated and written by Milena Michalski and Alison
Preston under the direction of Richard Paterson of the British Film Institute. The data collection and
analysis was carried out by a team of researchers including Ali Jaafar, Chris Paterson, Naman

Ramachandran, James Gow, Ivan Zverzhanovski, Chris Mackurdo and Pierre Sorlin.

The Audience Research study was directed by Marie Gillespie of the Open University and written by
Marie Gillespie and Tom Cheesman. The research studies were carried out by Matt Adams, Fauzia
Ahmad, Ammar Terence Al-Ghabban, Asu Aksoy, Nora Armani, Shakuntala Banaji, Ehab Bassaiso,
Andrew Bateman, Penny Burke, Stephan Drury, Nisa Finney, Zahera Harb, Choman Hardi, Dina
Matar, Aydin Mehmet Ali, Noureddine Miladi, Sayed Mousavi, Gabrielle Shenar, Ugur Tekin and Erol
Yildiz.

The research was funded by the Broadcasting Standards Commission (BSC), the Independent
Television Commission (ITC), the British Film Institute (BFI), the Open University, National Everyday
Cultures Programme (OU/NECP), and the Economic and Social Research Council (ESRC)

Transnational Communities Research Programme (award no. L214252030).



CONTENTS

Page 2 Acknowledgments

Page 3 Contents

Page 4 Introduction to Research
Pages 5 — 8 Executive Summary:

Analysis of Coverage and Reception of TV News

Page 9- 27 Part One:

Analysis of TV Coverage: Comparison of TV

News Bulletins

Page 28 — 39 Part Two:

Analysis of TV Reception: TV News and

Multi-ethnic Audiences



INTRODUCTION

The events on and after September 11 have had a dramatic impact on world affairs. Our knowledge of
these events has been mediated to a very large degree by television and in particular the coverage
provided by terrestrial national news bulletins. However, for an increasingly large number of viewers
satellite news channels have offered a broader range of views and sometimes, when originated outside
the UK, a different sensibility and analysis of these events. This has provided a new dimension to the
ways in which viewers, of whatever language or ethnic background, gains access to news which
interests them. In the light of the events post September 11, it is also of particular interest to examine
the impact of the coverage from the UK’s main news programmes of Islam and the views of the British

Muslim communities about the current world political situation.

In order to examine the coverage and impact of events on September 11 and after, the BFI and Open
University with the support of the ESRC, ITC and BSC have carried out this initial programme of
research. The first strand of research analyses the content of selected news bulletins of the UK
terrestrial channels and some of the key satellite channels available to UK viewers, as well as a number
of national channels across the globe. Four separate days in the period between 11 September and 13
December 2001 were analysed. The second strand of the research focuses on the responses to the TV
news coverage after 11 September by audience members in a range of British families and households,

including multi-lingual households and families.

The results reported here are summaries of the findings to date. A book containing the detailed analyses

will be published next year.



EXECUTIVE SUMMARY

Part 1. Comparison of TV News Bulletins

September 11

UK evening bulletins provided measured and sober summaries of the day’s events. Few images of
direct distress were used. The one exception, unusually, was Channel 4 News, which was more
emotional in tone and subject matter than its ITN stablemates.

There were some striking examples of acknowledgement of the Palestinian cause on UK bulletins,
as the programmes attempted to provide a frame or context for the WTC attacks. This evidence
runs counter to the perceptions of audiences interviewed for this project, who felt that TV news
coverage of the Middle East and Palestine was minimal and biased towards Israel.

Possible links between the attacks and the political situation in the Middle East were made in UK

bulletins but not on US newscasts.

7 October

Al-Jazeera footage of explosions in the Kabul night sky was used by all broadcasters, although less
frequently than might have been expected, considering the widespread use of similar footage from
Baghdad at the start of the Gulf War, and the fact that there was little other visual material
available.

The UK’s involvement in the attacks was particularly stressed on CNN in order to show that the
US had the legitimacy of international support.

There was no reporting of how the attacks were received by the British Muslim community in UK
news bulletins. The only mention of the possibility of the attacks being seen as a war on Islam, and
the dangers of a backlash, were embedded within reporting of foreign reaction to the news, namely
from Pakistan. However, it should also be noted that there was little in the way of contextualising
perspective from any UK voices apart from those of the military and the political.

The release of the first tape of Usama Bin Laden was covered extensively on Al Jazeera and CNN

but received little emphasis in UK bulletins.



13 November

UK bulletins portrayed a good deal of uncertainty over the desirability of the Northern Alliance
taking control in Kabul. However, as these concerns were interspersed around stories detailing the
joy in the city, and relief at the end of Taliban rule, the overall message was confusing for viewers
on most bulletins.

This uncertainty was not present on French bulletins, who were much more positive about the
Northern Alliance. The BBC presented the issue as a complex one concerning the future of

Afghanistan. In the US, bulletins portrayed the Northern Alliance as irrelevant and temporary.

13 December

The release of the second video from Usama Bin Laden was framed almost as a foreign news story
for UK bulletins, as many of them placed it within a context of American reaction to the tape. In
turn, the US bulletins focused on the impact of the video upon Middle East opinion.

The attacks by Israel upon Palestinian buildings were widely reported, albeit some way down the
running order. The position in the bulletin often belies the importance of the story, and the depth of

the coverage.

Part 2. TV News and Multi-Ethnic Audiences

A deep lack of trust in British and American TV news was evident in the views expressed among
most British Muslim informants. The most common complaints concerned lack of challenging
debate and analysis, sensationalist reporting, limited and limiting perspectives, and perceived anti-
Arab and anti-Muslim bias.

Prime time UK TV news was generally seen to follow the line of US media.

CNN was condemned for its perceived manipulation and censorship of crucial information by most
of the British Muslim viewers we interviewed. Above all they deplored the censorship of
information about civilian casualties in Afghanistan.

Al Jazeera has created a transnational Arabic-speaking public sphere and affirms a strong, positive
sense of Arabic identity.

The existence of non-western transnational satellite TV news stations, providing alternative
accounts of events, directly feeds scepticism and cynicism about ‘western news’.

Multilingual audiences consuming both national and transnational news services are better served
than monolingual audiences in terms of diversity of perspectives, narratives and images.

Multilingual news viewers in multi-channel households regularly engage in flicking across
channels. The most common combination of channels watched was CNNI + BBC + Al Jazeera.
These “sceptical zappers” display relatively high levels of cynicism towards all news media,
regardless of language or source.

Internet news has become a very significant information source for consumers who cite
dissatisfaction with current news services as the primary cause of seeking alternatives.

BBC Radio 5 Live was cited as one of the very few ‘open platforms of debate’ and a good
supplement to other news sources.



BBC World Service radio — especially in Farsi and Arabic — provided a crucial conduit of
information for many (including some who access it online).

TV news is consumed ritualistically and collaboratively and tends to confirm rather than change
political worldviews. However, September 11 gave audiences a lot to think about and TV news
provided resources for thinking through the crisis.

Patterns of gendered discourse were evident in responses to the September 11 news. Men tended to
adopt a discourse of action and retribution, while women tended to focus on different facets of the
human tragedies, and the dread of someone close to them becoming victims of terrorism or some
other disaster.

The most important factors shaping understanding and interpretation of TV news are: class and
education; politico-religious orientation; and personal experiences of war and disaster.

Even at times of crisis, viewers who live in predominantly mono-cultural and mono-lingual
milieux, and who perceive diversity as a threat, tend to interpret news in ways that reinforces
existing dogmatic modes of thinking. This finding relates to viewers of both dominant white
English and minority ethnicities.

In contrast, multi-lingual viewers living in multi-ethnic milieux, for whom diversity is a resource
rather than a threat, experience the consumption of multiple sources of news as a stimulus to
critical reflection.

Multilingual audiences are able to exploit the diversity of news sources to engage in contrastive
analysis of news images and stories. These highly critical and self-reflexive interpretative practices
tend to encourage flexible, cosmopolitan forms of thinking.

Serious erosions of free speech and civil liberties, as well as constraints on public debate, were felt
to exist in the aftermath of September 11. British Muslims felt obliged to exercise self-censorship
in public spaces for fear of reprisals.

UK government spin is seen to be at odds with the military action. Despite official protestations
that “this is not a war on Islam’, for many British Muslims ‘it certainly feels like one’.

Major information deficits were identified among white working-class viewers in areas of low
migration. Many claimed to be unable to interpret the causes and consequences of these events,
and felt restricted in their capacity to participate in political debate and active citizenship.

For all viewers with low levels of political and news literacy, TV news bulletins assume too much
background knowledge, convey information in overly complex or compressed forms of language,
and fragment news narratives — making for lack of continuity in how news stories are told.

For these viewers, the preponderance of polarised news images and narratives of the West and
Islam contributed both to an information deficit and also to rigid and dogmatic thinking.

Thresholds of acceptable images of death, violence and terror are perceived as markedly different
in Turkish and Arabic as against ‘western’ TV news. Multi-channel viewers in the UK are often
highly critical of explicit imagery of violence and death and what is perceived as exploitative use
of images of dead and dying children.

Many refugee, exile and other migrant viewers invoke ‘our ground zeros’. They draw upon their
memories and personal experiences of wars, disasters, or genocides, in order to compare and
criticise the relative lack of significance ascribed to these traumas by ‘western’ media.

British Muslims, and other minorities, felt that the severe impact of September 11 on their
everyday lives and civil liberties in the UK had not been deemed newsworthy.



e  Many British Muslims stressed that their ‘English’, ‘white’, and ‘Christian’ friends expressed their
concern about the rise in racist attacks and Islamophobic climate. Many cross-ethnic friendships
and dialogues were strengthened after September 11, as people thought through the crisis together.



AFTER SEPTEMBER 11:
COMPARISON OF TV NEWS BULLETINS
INTRODUCTION

This research provides empirical evidence of the ways news broadcasters covered the events of 11
September and the subsequent ‘War on Terror’ in Afghanistan. The main source of news in the UK and
other countries remains the evening news programmes of the terrestrial broadcasters. We have
therefore analysed these bulletins in a number of countries with a focus in this summary report on the
US and UK. However, one of the main objectives of the overall research programme was to investigate
those satellite channels which provide additional interpretations of events for multi-ethnic audiences in
the UK. Audiences in the UK at the time of the study had relatively easy access via cable or satellite
platforms to Al Jazeera, Star News and Zee News', and the analysis here also focuses on these and the

reports carried on BBC World, BBC News 24, Sky News and CNN International.

Main news bulletins have been analysed on the following days:

1) 11 September 2001: The attacks on the WTC and Pentagon
(i1) 7 October 2001: Launch of US-led military operations over Afghanistan, video of Usama
Bin Laden (UBL)

(iii) 13 November 2001: The fall of Kabul
@iv) 13 December 2001: Release of UBL video discussing September attacks

This report provides empirical documentation of how the events of these days were covered. In details
a series of snapshots of how news organisations covered the events on and after September 11, not a
fully exhaustive analysis of all output. It is not the purpose of this report to pass judgement on how
representative these days were. This research did not set out to examine why TV news bulletins showed
what they did - there are many logistical and culturally-specific reasons behind the selection and
ordering of news events within bulletins - but simply to show evidence of what they portrayed, to
provide documentation and analysis of what ended up on screen. In other words what a viewer,
switching on to watch the main bulletin of the day, would have been told of the events of these

significant days of 2001.

! Al Jazeera was established in 1995 in the wake of the collapse of BBC Arabic TV following a disagreement between the BBC and its Saudi
financial backers about editorial integrity. It is based in the State of Qatar under the auspices of the Emir. Star News is currently provided by New
Delhi Television (NDTV), an organisation which symbolises the ethos of urban India today defined by English-speaking middle-class town or city-
bred people educated to graduate level or upward. It is generally accepted that NDTV produces programmes that lean toward the liberal point of
view. Star is a wholly owned subsidiary of News Corporation. Zee News is the news arm of the Zee entertainment network, whose programming is
almost entirely in Hindi as is the news. Zee is generally more popular amongst the large Hindi-speaking middle and lower middle classes in the
northern half of India, in preference to what is seen as the more elitist Star News. CNN International is a subsidiary of AOL Time Warner and
offers an international service which is distinct from both CNN, the world’s first 24 hour news channel, and Headline News in the US. BBC World
was set up in 1991 and is an international news and information channel received around the world in nearly 200 countries. It is not available in the
UK



I: COVERAGE ON SEPTEMBER 11

Table 1: 11 September 2001 — UK-based evening news bulletins

Major subject of news item* UK-based 24 hour UK terrestrial
Sky News BBC World BBC ITV Channel 4 Channel 5
9 pm 10 pm 10 o’clock News _ News at 10 News News
Planes hit WTC and Pentagon 1+ 2 1 400 1 200 1 633 1 830 1 [3E
2 3:00 10 2:30 2 6:00 10 3:45
6 11:00
Eye-witness accounts from NY (as 2 430 2 1:45
separate news item) 15 215
UK reaction — nationals involved; 6 200 7 200
travel information; evacuations 14 2:30
World leaders express condemnation 7 130 2 34 7 14 5 245 11 330
Palestinians “rejoicing” ** 4 10:30] 7 10:50] 5 T0:45] 8 T0:30] 6 2700
13 [0:20]
Impact on US economy 12 2:00 4 3:30
Impact on global economy 12 200 4 330
Impact on US politics and security 3 31 8 045 3 430
agencies 15 400
Appraisal of how the event could have 9 300 6 300 11 230 7 330 4 1100 16 >4
happened — building, airline security 12 0 7 00
Discussion of who might be responsible 5 230 3 030 7 B ) 315 1 TT:00 12 700
and why 4 2:00 9 4:00 8 3:00 13 2:30
8 315 9 2:45
9 2:45
Current reactions/situation in NY and 7 300 4 345 8 1:45 3 &1 4 430
across US4 10 400 18 115
Reaction in Israel 7 1:30 5 +00 9 1:30
10 3:00
UK political/P.M. reaction 1 243 10 4 10 S 15 =00 3 6:30
6 11:00 5 3:00
7 1:30 o s
1 2:30
US political/Presidential reaction 1 24 3 1:45 3 415 3 6:30
4 2:45 5 2:45
6 11:00 6 1:45

Notes:

* Either a news item devoted entirely to the event/issue listed, or one where a significant proportion of the news
item is devoted to the event/issue. Timings in the latter case are for the entire item, not just the proportion
devoted to the news event.

** The exception to (*) is the use of footage reportedly showing Palestinian celebrations of the attacks. This was
given only a brief mention by some UK bulletins, but due to its significance in terms of how the attacks were
framed, it is included in this list of events.

+ Position in running order of bulletin
++ Length of news item (rounded to each 15 seconds)

The footage

All UK evening” news bulletins in the sample began with footage of the WTC towers — the impact of
the planes, and the subsequent collapse of the buildings — but the way in which these and other images
were subsequently used within the programmes varied. The ITV News at Ten bulletin (an integral part
of its longer news special on this night) showed the most striking images during some of its studio
interview segments, which distracted attention from the issues under discussion — for example, on
airline security. The Channel 5 bulletin used the images only during its packaged items describing the
day. Channel 4 began its bulletin with only 30 seconds of the three minute introduction comprising the
footage, instead using computer graphics to illustrate the events of the day. BBC World used for its
lead item amateur footage shot from the other side of the Hudson river in New Jersey, in which a voice
is heard saying “there’s another one” immediately before the second plane hurtles into the tower. Sky

News showed footage from Fox News, the US and US-international network owned also by Sky’s

2 Analysis of the live coverage of the WTC attacks has been carried out and will be made available in the forthcoming book.

10




proprietor Rupert Murdoch. On this day, Fox News was extensively used by Sky, and was its primary

source for material.

There were relatively few images of direct distress on these UK-based bulletins, and none of death.
Channel 4 broadcast footage of people waving from the WTC for over 20 seconds in its opening report
on the day’s events, whereas ITV showed it for a few seconds only, and Channel 5 did not show it at
all. BBC World and the /0 o’clock News both showed the footage, and World commented on the fact
that there were people leaping to “certain death” to escape the horror high up the tower. It is interesting
to note that Channel 4 News emerged as the most overtly emotional in both tone and content on this
day: for example, its second item was a round-up of many eye-witness accounts and footage of injured

and distraught people.

Reference to US security

While the homogeneity of news ‘agendas’ on this day was inevitable, there were some points where
divergence did occur. One of these was in the reference made to American politics and security
agencies. The implications for the US security community were barely covered by Channel 4 or
Channel 5, but ITV’s anchor Trevor McDonald stated only ten minutes into the programme that the
event was an “operational disaster” for the FBI and CIA, and discussed with ITN’s diplomatic editor
the likely political and security forces fall-out from the day’s events. This was a surprising emphasis by
the ITV bulletin upon the more ‘distant’ issues of politics and blame rather than a focus on the
‘proximate’ humanitarian issues (note also that ITV was the only ITN bulletin which did not run a
discrete ‘human suffering’ story). The BBC’s 10 o’clock News also picked up on this topic, echoing
McDonald’s point that this represented some kind of failure for the FBI and the CIA — declaring it
“remarkable” that the attacks had not been foiled by US intelligence.

Reaction in the Middle East

Considerable attention was paid by many of the bulletins to the situation in the Middle East,
particularly to Palestine, and to the repercussions of the events there. BBC World had an item detailing
“Arab reaction” from its correspondent in Cairo. His report made clear the degree to which the attacks
had brought some satisfaction to many Arabs. His assessment was quite blunt: “It may come as shock,
but on the streets, certainly in the Palestinian refugee camps all across the Middle East there has been
jubilation — chanting, cheering, celebratory gunfire, people have been handing out sweets; they’re
ecstatically happy. They are saying, now, at last, America is having a taste of the same sort of suffering
that we, the Palestinians, have had.” The report moved on immediately to stress how this reaction was
at odds with the official one of Yasser Arafat and the Palestinian Authority, as well as to suggest that
the jubilation was not shared by Arabs across the Middle East generally. Overall, however, his report
focused on the current situation and how it was being perceived by certain Arabs in the region, and did

not temper this with contextual reference to the background to the Israel-Palestine conflict.

11



Of the terrestrial bulletins, Channel 5 was similarly robust about the likelihood that news of the WTC
collapse would bring satisfaction to some in the Middle East. It inserted the images of Palestinian
celebration into a studio discussion between the anchor, a staff member of Time magazine, and a
“terrorism expert”, which occurred 20 minutes into the programme. When invited to comment, the
Time magazine interviewee was sanguine: “Yes [these images] will raise the political temperature to
some degree. However, this is not that unusual ... I think many Americans will understand the kind of
desperation that leaves people to take pleasure in the deaths of others”. This articulation that there was
some legitimacy in any Palestinian satisfaction over the events of the day was mirrored by the second
item towards the end of the bulletin. A “Middle East expert” was asked to comment on the images and
said: “America and the West have to understand what support for the Israeli government means” and
noted that 750 Palestinians, “among them many children”, had been shot dead by the Israelis over the
past several months. The anchor concluded: “so it’s almost inevitable?” [meaning the attacks on

America] and the expert replied “yes, it’s just the scale that’s different”.

Other terrestrial UK news bulletins chose to provide strong caveats as to the veracity of the material.
ITV’s News at Ten bulletin used the footage in its round-up of world reaction 20 minutes into the
bulletin, but countered them immediately in its commentary: “In Arab East Jerusalem, some
Palestinians reacted to the news with street celebrations, though Palestinian leader Yasser Arafat later
ordered them to be curtailed, and expressed his shock and sorrow at the attacks.” The BBC 10 o clock
News also reported that while there had been some celebrations (which were “horrific””) most people
had stayed at home in fear and in awe watching TV, and emphasised the need to put the matter “in
context”. Channel 4 downplayed the significance of the celebratory images and stated that it was “not

clear that the full horror of the likely death toll was understood ...”.

Other countries, different emphases

In contrast to this approach on UK television, French bulletins gave less of a sense of justification to
the causes behind such reaction, and placed far more reliance on the veracity of the actual images. For
example on F2’s evening bulletin, the anchor introduced the item by saying “Let’s go now to Jerusalem
to consider several leads. Everybody is thinking of bin Laden. Moreover, immediately after the attack

many Palestinians greeted the news with cries of joy.” Other French channels used a similar framing.

It is also of note that Tunisian coverage on ERTT did not use such pictures at all, but rather included its
own correspondent’s interviews with Palestinians who expressed their condemnation of the attack: “we
don’t like terror, we are civilized people and we don’t want to hurt civilians.” Tunisian news chose to
follow its initial eight minute report on the WTC attacks with a three minute item on the situation in
Palestine, and its correspondent mentioned during the report that Palestinian citizens were afraid of

reprisals.

The US networks and CNN had shown the images of Palestinians celebrating earlier in the day, but by

the time of the evening newscasts examined had dropped the footage. There was very little coverage

12



examining the Israel-Palestine conflict, or assessing causal links. This set the tone for later weeks of the
‘War on Terror’, when any slightest suggestion of justifiability for the attacks was treated as

treasonable by the American public.

Taking Stock — US National News

Table 2: 11 September 2001 - US national news

Major subject of news item ABC CBS NBC CNN
6.30pm* 6.30pm 6.30pm 6pm

3:00
3:00 2 3:00 3 5:45

8:15 1:00

Planes hit WTC and Pentagon

—
—

- - 730
Human stories from NY (as separate news item)

1:30

®XIN QY

Focus on the flights and the victims on the planes

Appraisal of how the event could have happened — 10 b 5 1
building, airline security

Discussion of who might be responsible and why 5 34 7 >0 9 =0
US government officials 6 10:30 4 013 6 130 10 >0
6 5:00
US President reaction 3 0:30 3 015 4 45
5 2:45 7 3:30 9 5:30
7 1:45 9 0:45
9 130
Missile attack on Kabul (live coverage) 2 030 1 >3
3 2:00
5 1115
7 4:45
Discussion of who might be responsible and why — 6 0
Kabul 8 300
Afghan/Taliban political reaction 2 0:30
4 0:15

Note: All timings are EST

It is important to highlight the fact that these US newscasts were taking place some hours after the
evening news bulletins in the UK. This meant that there was additional material to include, in particular
that of details of the passengers on the planes, and the collapse of buildings around the WTC. There
was less attempt or need to provide viewers with a round-up of all the elements of the day’s events than
was evident on the UK bulletins. While CBS and NBC provided their normal news bulletin format,
CNN and ABC did not, although ABC did provide a brief round-up of the day’s events at the start of

the newscast.

Overall, the US newscasts emphasised the “shock” and “anger” felt by Americans about the attacks,
although at this time there was little in the way of reliable public opinion: arguably a case of the
networks priming their audience what to think. The situation in New York was given more airtime than
that of the Pentagon or Pennsylvania crashes — a likely result of the relative power of the New York
images over those of the others. The focus of CNN’s news material for this sample (and by extension
CNN International) was unique, and erroneous. Between 6 and 7 pm (EST) it broadcast a series of live
links to its correspondent in Kabul. He reported hearing explosions, and footage was shown of distant
flames. The correspondent repeatedly stated that this might be US cruise missiles retaliating. The US
government immediately denied this, and CNN eventually started to report that the attack was likely to

be a routine incursion of the Northern Alliance on a Taliban installation.

13




II: THE ‘WAR ON TERROR’

Table 3: 7 October 2001 — US-led military operations

Major subject of news ‘non-Western’ UK terrestrial
item
Al-Jazeera Zee News BBC 10 o’clock ITV News at Channel 4 News  Channel 5 News
News Ten |
UBL Vide() 4 15:00 1 1:00 2 2:45 9 1:15 10 0:30
6 3:00 15 4:00
US statements/speeches 1 700 2 = 11 200
2 3:00 4 1:30 14 5:45
4 7:00
6 2:00
Future of Afghanistan 3 15
UK speeches/statements 1 200 5 230 7 130 8 1:30 5 x4
6 1:30 12 1:45
13 0:30
Analysis of US-UK 7 14 8 300 7 330
attacks 10 1:30 15 00
Impact of attacks on 5 =00 8 =1 4 =1 5 >4
Taliban
9 1:15
UK forces in Oman
Al‘lacks on Kabul (lnd 3 2:00 1 7:00 10 0:15 1 4:00 1 3:30 1 4:30
elsewhere in Afghanistan 5 6:00 2 300 3 00 2 :jz 6 230
176 1:00
International responses to 11 15 5 >3 2 230
military operations 18 100
US official and public 12 130 5 =00 3 13 3 300
opinion 6 00 18 043 7 z;jn
9 1:45
Northern Alliance 2 700 3 0
spokesman (Abdullah
Abdullah)

Note: BBC News 24 coverage is included in the discussion below, but not in the table due to the fact that the
time of the bulletin received (5 pm) is not directly comparable with the other UK bulletins

7 October was a watershed in the unfolding story of September 11 and the US-led reaction to it. There
were two big stories on the day — the launch of the US-led attacks in Afghanistan and the pre-recorded
tape message by Usama Bin Laden. It should be noted that due to the times of the evening bulletins
under discussion, some of them went on air before UBL’s tape had been broadcast by Al-Jazeera,

hence its occurrence low in the running order for Channel 4 and Channel 5 bulletins.

Available footage

Footage detailing the launch of US airstrikes on Afghanistan was limited. There were few reporters
actually inside Afghanistan as the military operations began, so to-camera reporting came mainly from
neighbouring Pakistan, where most of the journalists were based. This meant a lack of immediacy, both
in terms of content and image. Package reports on the BBC bulletins and Sky News used archive film
of UK cruise mssiles, for example, being test fired and (BBC only) of B-2 Spirit stealth bombers, as
well as studio presentations with computer graphics to explain what was known about the operations.
Channel 4 News fared better, with a satellite phone link with its correspondent placed just outside

Kabul. The bulletin crossed to him three times, as he described seeing flashes and hearing explosions.

14




The only source of images inside Kabul itself was Al-Jazeera. Its footage showed a night sky
periodically lit up by explosions: visually reminiscent of the shots taken in Baghdad at the outset of the
Gulf War. The BBC, Sky News and CNN did not use this footage as extensively as might have been
expected, or as might have been the case with images from another source. This perhaps reflects a
caution regarding Al-Jazeera (discussed below). ITN’s Channel 5 bulletin, on the other hand, made full
use of these pictures of Kabul’s night sky (which at times showed an Al-Jazeera logo, at times CNN),

punctuating many of its items with the footage.

CNN offered a different kind of coverage to other stations analysed for this date, in that its coverage
was rolling, rather than regular programming. Headline News and International were primarily
operating jointly, as they had on 11 September. Presentation relied mainly on tapes of statements from
international figures, or live links with reporters at other locations, such as the White House or
Islamabad. It is of note that Zee News also relied primarily on showing statements of the key
protagonists rather than attempting to relay the events of the unfolding attacks. It showed Bush’s
statements four times within its bulletin, and also devoted seven minutes to showing the statement from

Abdullah Abdullah, the Northern Alliance chief spokesman.

Framing of the attacks

The involvement of the UK in the attacks was stressed on British bulletins, and also within the CNN
coverage. A UK role at this stage was important: for London to show its status and for the US
Administration to show (above all to its own public) that Washington was not acting alone, but had the
legitimacy of international support. CNN was clear always to describe US-UK operations, even though
the British involvement at that stage was very limited (and would very soon be dormant). Both
Headline News and International (where it separated) gave additional emphasis not only to UK
involvement, but also to the degree of support for the action from around the world. The only contrary

voice shown was that of the Taliban Ambassador to Pakistan, denouncing the attacks as “terrorism.”

The humanitarian part of the military mission was also stressed by the bulletins. The BBC channels,
Sky, and CNN all made reference to the 37,500 ration packs that would be dropped on the first day.
They also noted that the attacks were not on cities and people, as far as possible, but on air bases and
terrorist training camps outside built-up areas. Where CNN’s Christiane Amanpour at one point did not
express this message accurately — saying attacks on cities — Retired General Wesley Clark (described as
CNN’s military analyst) was quick to offer correction before getting into his own two-way with the
anchor. Thereafter, all concerned — notably Amanpour in her next intervention — noted that the attacks

were on specific targets outside cities.

Although President Bush and Prime Minister Blair underlined in their televised statements that the
strikes were being launched against an individual and his network, and not against the people of
Afghanistan or against Islam as a faith, the news bulletins under analysis did not themselves stress this

issue. It is hard to escape the conclusion that TV news organisations were extremely concerned not to

15



fan any flames of domestic racial tension, and therefore decided not to tackle the troubled questions of
the impact of such attacks upon domestic Muslim feeling. On ITN, for example, there were no British
Muslim voices heard at all on this day — and indeed, on none of the days under analysis. The only
mention of the possibility of the attacks being seen as a war on Islam, and the dangers of a backlash,

were embedded within reporting of foreign reaction to the news, namely from Pakistan.

The use of Al-Jazeera footage and the UBL tape

The broadcast of the UBL tape by Al-Jazeera enables a comparative assessment of the use of its
material by other broadcasters. As mentioned above, although all bulletins used some Al-Jazeera
images of tracers and explosions from Kabul, such images were not used as frequently as they could
have been — and have been in the past when coming from a different source, e.g. CNN. Only the UK’s
Channel 5 News and CNN used them extensively. There was variability in the degree to which Al-
Jazeera was named outright, and indeed, how it was described. ITN’s News at Ten noted that the
pictures of the Kabul night sky were “live on Middle Eastern Television”. Channel 4 News made no
mention of the provenance of the footage, and Channel 5, when showing pictures of Taliban troops,
labelled them as coming from “Afghan (sic) television Al-Jazeera”. The BBC’s bulletins, in keeping
with its usual practice of not naming media organisations, mentioned Al-Jazeera by name only once, in
a report by John Simpson described below. Its 10 o ’clock News carried a report from Steven Sacker in
Washington that featured Al-Jazeera footage, but did not give credit in the image and was

acknowledged by Sacker only as “from an Arab station.”

Turning to the tape of Usama Bin Laden, the role of Al-Jazeera was variably highlighted. On the
BBC’s 10 o’clock News, footage of the tape was clearly labelled as being from ABC, but included
ABC’s ‘Courtesy of Al-Jazeera’ credit. At another point in the bulletin, the anchor noted the role of “an
Arab TV station” in receiving — and initially broadcasting — UBL’s tape in a two-way with
correspondent John Simpson in Islamabad. Simpson responded that he had been “at that station — Al-
Jazeera, in Kabul” only “a couple of weeks” before and pointed out that “it has very close links with
Usama bin Laden and they’ve been careful to foster those links.” Simpson’s reference was the only
clear ‘name-check’ for Al-Jazeera in the BBC coverage, even though its mediation of UBL’s message
was considered to be an important part of the story. ITN’s News at Ten made only brief mention of the
tape’s provenance, saying it was “released by an Arab satellite TV station”. Channel 4 News, despite
having to deal with the tape’s release as a breaking story, provided some context on what it called an
“Arab TV station”: “[the station] has been part of the information process, trying to get pictures of
Usama Bin Laden out, but of course there’s been much confusion about each piece of videotape that’s
been released... we have no independent confirmation of when that video might have been, they are

claiming it’s very up to date”.

Al-Jazeera’s coverage of the release of the tape was midway through its evening bulletin following

coverage of a statement by Tony Blair and an interview with Abdullah Abdullah, the Northern

16



Alliance’s spokesman. The tape was broadcast in full, without interruption, and was followed by a link

up with a correspondent in Afghanistan and a studio analysis of the tape and its significance.)

17



III: THE FALL OF KABUL

Table 4: 13 November 2001 - the fall of Kabul

Major subject of news item * UK-based 24-hour UK terrestrial ‘non- US newscasts
Western’
Sky News BBC World BBC ITV Channel 4 Channel 5 Star News ABC CBS NBC CNN
10pm 10pm 10 o’clock News at Ten News News
News
Troops enter Kabul to jubilant 1+ RISt 1 715 1 730 1 500 1 345 1 T0:00 1 245 1 00 1 730 2 0:45
reception 5 5:00
Description of how the Northern 2 0:30 1 7:30 1 13 1 430 1 9:00 1 T3 1 500 1 T30 5 50
Alliance entered Kabul 5 2:00
Fighting continues in other parts of 3 = 5 ZI5 4 45 3 ZT5 3 700 2 0TS 2 700 2 70
Afghanistan 5 2:00 9 1:30
Challenges/issues facing the Northern 4 245 3 230 3 215 5 Z15 5 200
Alliance and Afghanistan 5 j‘:g 6 215 6 6:00
6 :
Uncertainty and concern over the role 4 245 3 230 5 3:00 4 14 1 900 3 Z1
and desirability of Northern Alliance 6 15 2 :lz 5 145
; 3:30
US government and military view of the 6 s 3 700 3 700 1 045 1 700 5 700 2 700 2 700
day’s events
Impact of fall of Kabul upon Taliban 8 230 4 200 3 215 2 B 8 300 3 2:00 2 2:00 2 200 3 0:30
8 0:45 4 3:00 7 2:00 10 1:30 7 2:45
Round up of world leader opinion 3 =1
Reaction from Pakistan 4 2:00 8 3:00
Kabul office of Al-Jazeera bombed by 2 3:00 2 320 6 10:13] 1 03] 1 0031
US/ BBC reporter’s office affected** 9 [0:30]
“Aftermath of plane crash in NY 7 730 7 300 10 T30 9 [5H 9 330 6 700 11 3 6 730 2 30 2 013
7 2:30 8 3:00 8 7:00
UK moves to detain terrorist suspects 11 0:30 8 0:30
without trial
US preparations for a transitional 4 4 ) 700 2 700 3 730
government in Afghanistan 3 1:00
Bush-Putin summit re US arms 5 3:00 7 3:00 9 015 4 0:45 5 715
conflict offer
Notes:
*

Either a news item devoted entirely to the event/issue listed, or one where a significant proportion of the news item is devoted to the event/issue. Timings in the latter case are for the entire
item, not just the proportion devoted to the news event.

**  The exception to (*) is the inclusion of the bombing of Al-Jazeera’s Kabul office. This was given only a brief mention by some bulletins, but due to its significance in terms of how the event
was framed, it is included in this list of events.

+  Position in running order of bulletin

++ Length of news item (rounded to each 15 seconds)




Triumph of the TV Journalists

While the BBC’s John Simpson was subsequently criticised for the valedictory tone of his report on 13
November which stressed his own personal entry into Kabul ahead of the Northern Alliance (NA)
forces, evidence from other UK bulletins on this day shows that the BBC was not alone in emphasising
its journalists’ endeavours to viewers. ITN’s News at Ten report from Kabul stressed that “we were
among the first journalists to get to the city and were greeted by delighted crowds”, and Channel 4°s

first report noted “we were the first journalists allowed into the [Kabul] airport”.

This type of acknowledgement of a journalist’s visibility and presence is, in addition to underlining a
journalistic ‘exclusive’ a valid form of ‘authored journalism’ — portraying a news report as overtly
authored by a journalist rather than ignoring the fact that news reporting necessarily comprises
mediation. However, on this particular day’s news it resulted in some confusion about the real message

of the day’s events, as explained below.

Framing the fall of Kabul
The most striking aspect of the UK TV news coverage on this day was the uncertainty portrayed about

the desirability of the Northern Alliance taking control in Kabul.

Doubts about the Northern Alliance were encapsulated by Trevor McDonald’s initial adjective
introducing ITV’s News at Ten: “Rebel forces pour into Kabul as the Taliban flee”. Channel 5 stressed
the happiness of ordinary Afghanis more than ITV did at the outset of its bulletin, but both channels
moved fairly quickly to discussion of the potential dangers of the NA, once the up-beat authored
reports by journalists in the field had been shown. Indeed, Channel 5’s regular “Five Facts” item
focused on the Northern Alliance and listed their previous “bloody rule”, framed with music and text
graphics. However, as these expressions of concerns were interspersed within and around stories of the

joy in the capital, and the relief at the end of Taliban rule, the overall message remained confusing.

As Table Four indicates, Channel 4 spent much of its bulletin discussing the problems that the
Northern Alliance represented. The anchor’s lead-in to the programme was unequivocal: “Beatings and
summary executions of Taliban fighters who didn’t get away. The challenge now: for politics to catch
up with what’s happening on the ground”. The main report ended: “Will the Northern Alliance be
handling the Afghan people any better than their predecessors did when they last controlled this city?”
Channel 4’s coverage, then, stressed the dubious benefits of Northern Alliance control. In this, it was

internally consistent, unlike its other ITN stable-mates.

On the BBC’s 10 o’clock News, its reporter pointed out that “it wasn’t meant to be like this”: the US
and its Allies had spent weeks trying in vain to get the rival anti-Taliban factions to agree on a common
future and now the Northern Alliance were already taking revenge on the Taliban. This report was
shown on BBC World News too, and both also included a section with graphics entitled “Filling the

Vacuum”.

19



In contrast, French bulletins made no reference to any potential dangers of Northern Alliance power.
The Northern Alliance had been very popular in France, and its leader considered a Francophile,

therefore no doubts were raised about the benefits of the Alliance being in charge.

On the US bulletins, there was little concern expressed about the legitimacy of the NA. Some of the
commentary referred to its poor human rights record, but this was not presented as a significant
problem. Instead, the news of the fall of Kabul was framed as a temporary milestone in the eventual US
reconstruction of Afghanistan. None of the reporting suggested that the NA might be the long-term
government in Kabul, or the nation as a whole. Thus, all three networks underlined the role of the US
in setting up a transitional government in the country, without making reference to the NA as the
government now in power. It is of note that the CBS newscast referred to the NA as “US-backed united
front forces”. This may have been due to the request to all news media from the old Afghan
government in exile to name the ‘Northern Alliance’ in this way, although on the evidence of this day’s

newscasts CBS was the only organisation which chose to honour the request.

Attack on Al-Jazeera offices

The US bombing of the Al-Jazeera offices in Kabul (close to the BBC’s office) was variably reported.
ITV’s News at Ten and Channel 4 News did not mention it at all. Channel 5 made a brief reference, but
did not include news of a BBC journalist who had been making a video-telephone report when the
attack occurred. The BBC’s 10 o’clock News, on the other hand, showed footage of its reporter William
Reeve sitting in his office, then being knocked over, as an explosion occurs. The report stated that an
American missile had completely destroyed “a building barely 50 metres” away, but did not name Al-

Jazeera.

This incident underlines the reluctance of news organisations to give each other publicity when they are
caught up in part of a news story. ITN was clearly unwilling to mention the fact that a BBC journalist
had been as good as at the scene and visibly thrown by the blast. There was only bare
acknowledgement and recognition of Al-Jazeera. On the US networks, NBC gave the attack a five
second mention, while CBS’s thirty-second report of the event poked gentle fun at the BBC reporter:
“the takeover happened so suddenly, as he found out, the Americans were still bombing the capital”.
CBS neglected to mention that Reeve was not part of the “takeover”, but had been based in Kabul for
some time. It was only CBS, of the US networks, which mentioned later in their bulletin that Al-
Jazeera had been “damaged”. It did not link this news to the earlier footage of the BBC reporter, and
more importantly countered Al-Jazeera’s claim that the damage was from a US bomb with a Pentagon
statement that there might have been an “accidental” missile strike. It seems that although the US
networks had come to depend heavily upon Al-Jazeera during the conflict, they proved unwilling to

speak up when US government rhetoric against the news organisation turned to violence.

20



IV: UBL, ISRAEL, INDIA

Table 5: 13 December 2001 — UBL, Israel, India

bill

Major subject of news item UK-based 24-hour UK terrestrial ‘non-Western’ US newscasts
Sky News BBC BBC ITV Channel 4  Channel 5 Al- Star News Zee TV Tunisia ABC CBS NBC CNN
10pm World 10 o’clock News at News News Jazeera
ERTT
10pm News Ten 9 pm
Usama Bin Laden video 1 330 1 745 1 6:00 3 345 1 730 1 245 1 13:0 6 T:00 1 5:30 1 700 1 730 1 0:30
celebrating success of September 13 00 4 115 3 2:00 4 5:15
]1111
Continuing campaign and search 2 20 4 130 3 300 3 330 6 2:30 2 T:00 3 0:45
Jor UBL 6 4:00
Reaction to UBL video from US 1 e 2 = 3 4 2 S0 1 = 2 500 7 230 3 013 5 700 2 T30
5 4:00
7 3:00
Reaction to UBL video from 2 2 3 330 2 5:00 ) =15 D) (25 4 700 5 4:?0
Middle East 6 215 8 3:30
A”aCk on Indian Parliament 2 2:15 6 1:45 9 1:45 7 1:45 8 2:45 3 0:30 7 3:00 1- 21:00 1_5 18:0 3 3:00 5 0:30
9 2:00 10
12
Israel/Palestine — Israeli attacks 3 200 4 200 5 24 6 2:00 6 400 4 0:T5 5 8:00 2 00 4 043 - 730 7 T00
on Gaza City, Ramallah and
Jenin
Hamid Karzai visits local 4 3:00 5 2:00
Pashtun leaders in Kandahar
US withdrawal from Anti- 7 3:00 10 1:30 12 0:45 6 500 3 7200 3 T3 3 o1 3 700
Ballistic Missile Treaty
Passage of UK anti-terrorism 4 200 5 013 10 14

21




Which stories?

13 December offered three major news stories: the videotape of UBL acknowledging his surprise at the
extent of the WTC destruction; the increased tension in Israel; and the attack upon the Indian
parliament. Bulletins varied considerably in their emphasis on these stories, both in terms of running
order and the depth of analysis. In the UK, ITV’s News at Ten led on a domestic story: its first seven
minutes were taken up with the Selby train crash verdict. It then showed extracts from the UBL tape,
then the Israeli attacks, and finally the attack on the Indian Parliament. Channel 5 led with the tape, and
then made brief mention first of the Indian attack and then Israel. Channel 4 News devoted the first
eleven minutes of its bulletin to the UBL tape and its impact upon US and Middle East opinion. The
Israeli attacks were reported as item 6, lasting for four minutes, and the Indian Parliament attack as

items 8 and 9, lasting for a total of nearly five minutes.

The BBC’s 10 o’clock News showed and discussed the UBL video for over eight minutes as its first
two items, then devoted six minutes to the Selby rail crash verdict. The Israeli attacks were reported for
under three minutes as item 5, and the attack on the Indian Parliament was covered in under two
minutes as item 9. BBC World spent its opening five minutes on the UBL video, two minutes on the
Israeli attacks as item 4 and one and a half minutes on the Indian Parliament in item 6. In contrast, Sky
News spent under four minutes as item 1 on the UBL video, then two minutes on the Indian Parliament

as item 2 and two minutes on the Israeli attacks as item 3.

In the US, the UBL tape was the lead item for all newscasts analysed, and reaction to the tape within
the US and also the Middle East was a focus of subsequent items. The attacks on Palestinian targets
were reported by CBS in its seventh item, lasting two and a half minutes, by NBC in one minute and by
ABC in 45 seconds. CNN did not cover the news at all its newscast. The attack on the Indian

parliament building was reported only on ABC, as the fifth item, for 30 seconds.

Unsurprisingly, Star News and Zee News bulletins were dominated by the attack on the Indian
parliament building, and chose not to cover the situation in Israel at all. Star News’ entire News at Nine
bulletin was devoted to the events at the parliament, leading with footage of the attack itself for six
minutes, followed by political reaction and investigation into how it happened. It is of note that the
more ‘human interest’ element of the bulletin, namely the injured in hospital, was not shown until
towards the end of the bulletin, with two updates sandwiched around the stock market report. Zee
News’ Is Wagqt bulletin was similarly dominated by the attack, although it squeezed in a one-minute

summary of the UBL video towards the end of the programme.
Tunisian ERTT news led with news of its President, as was customary, and followed this with the
attacks on Palestine, including a number of eye-witness accounts from Palestinians. The attack on the

Indian Parliament was the third item. The bulletin did not show or mention the UBL video. Its only

22



news from Afghanistan came half way through the bulletin in the form of a round-up of events there,

focusing on Hamid Karzai’s visit to local Pashtun leaders in Kandahar.

This can be compared with Al-Jazeera’s evening news bulletin on this day, which focused primarily
upon the UBL tape and the situation in Afghanistan (including a query about whether the Americans
were using napalm or a similar substance given the thick plumes of smoke produced by the bombs
being dropped), although the Israeli attacks and the Indian Parliament were also reported in some

depth.

The UBL video

Both ITV’s News at Ten and Channel 4 News framed their coverage of the video through the
perspective of American reaction. News at Ten’s report of the video came from their correspondent in
Washington, and Trevor McDonald’s introduction highlighted the American response: “As our
American correspondent reports, Americans have been watching the tape with shock and disgust”.
Channel 4’s second report on the video also came from Washington, and described how the US
networks showed it live. In other words, the release of the video was almost treated as a foreign news
story. There was no examination of reaction in the UK, either political or otherwise, from News at Ten
or Channel 5 News. Channel 4 News did include a 15 second comment from Jack Straw, and also had
as its third news item an interview with the editor of 4/ Quds, a Palestinian newspaper, which explored
the reaction to the video from the Arab world. The BBC’s /0 o ’clock News also mentioned likely Arab
reaction to the tape in a report from Cairo. Its correspondent stressed “don’t expect a huge wave of
support suddenly for America, you won’t get it from the Arab world ... because of what’s going on in

Palestinian territories”.

The UK’s emphasis upon how Americans perceived the tape belies the way that American networks
themselves covered the story. In the US, newscasts framed the video as simply confirming that which
Americans knew all along — that UBL was culpable — and that the key question was whether public

opinion in the Middle East would be convinced by the tape.

US newscasts differed in their sign-posting of the tape’s provenance and authenticity. While the
networks gave no verbal or visual signal that the tape was anything other than genuine, CNN used a
graphic to remind viewers that they were seeing a US government translation. In the UK, reference was
made by a number of bulletins to the US government provenance of the tape, although there was no
suggestion that the tape was therefore suspect. Instead, there was a small degree of reticence about
calling the tape absolutely genuine, encapsulated by Trevor McDonald’s introduction saying that the

video “appeared to prove beyond doubt” the responsibility of UBL for the September 11™ attacks.

The Israeli attacks
The attack by Israel on Palestinian buildings was reported thoroughly by all the UK bulletins with the
exception of Channel 5 News which devoted only 15 seconds to it (it should be noted, however, that the

23



24-hour news channels did not allocate any more time to the events than terrestrial bulletins, and
indeed, less than Channel 4’s four minutes). News at Ten stressed the significance of the attacks in its
introduction to its report: “Fighting between Israel and Palestinian groups threatened to escalate into
all-out war tonight. Israel has broken off all contact with Yasser Arafat’s Palestinian party”. The
correspondent from Israel highlighted Israeli proactivity, ending his report with “Israelis, it seems, are
re-drawing the map”. Channel 4 followed its report of the attacks with an interview with the Israeli
foreign minister. Al-Jazeera devoted 8 minutes to the news, and included civilian eye-witness accounts.

The Tunisian ERTT news also included eye-witness accounts.

The Indian parliament attack

The attack upon the Indian parliament building was the news event least emphasised by the UK and US
bulletins on this day. It was largely reported as a discrete event, with minimal links to any wider
context, except on Channel 4 News. Channel 4 broadcast an interview with the Indian High
Commissioner, who was careful not to blame Pakistan outright, and said that India was willing to
explore all bilateral issues with Pakistan, including that of Kashmir. In contrast, Al-Jazeera reported

that the Indian Prime Minister had accused Pakistan of being complicit.

24



CONCLUDING REMARKS ON UK COVERAGE

As past conflicts have shown, the extent of ‘distance’ and ‘proximity’ provided by a news report are
significant units for comparison. How is a conflict made resonant to a domestic audience, and also kept
at a safe distance so that public anxiety is assuaged? This question was particularly acute during the
conflict in Afghanistan (and continues into the present) as British TV news attempted to ensure that the
British Muslim community did not feel alienated through the portrayal of its religion as something

‘other’ and dangerous.

The difficulty is that such concern about alienating a community may result in appearing to ignore the
community altogether. It was noticeable from the UK coverage on the days under analysis that very
little if any emphasis was placed upon garnering reaction from British Muslim, Arab, or other non-
white or non-‘Western’ voices. Some experts on Arab affairs and politics were included, but there was

no sampling of British Muslim opinion on the events.

It should also be noted, however, that there was little in the way of contextualising perspective from
any UK opinion base. The lack of domestic perspective was striking: the vast majority of the UK
bulletins focused on the issues and events of the day without refracting them through any frame of
domestic relevance. Indeed, when refraction occurred, it tended to be through the eyes of ordinary
American, not British opinions. It is possible that this lack of overt domestication of the events is due to
the fact that British news organisations by and large retain a commitment to journalists operating in the
field, and that a visual ‘proximity’ is thereby produced which obviates the need for a more overt,

narrative one.

In other words, on the evidence of these snapshots, UK television news organisations showed few
tendencies to highlight the domestic at the expense of understanding the event of the day. As
domestication of news events tends to veer towards the emotional, this is arguably a positive finding. It
was only the Channel 4 News bulletin on September 11 which used to any significant degree an
emotional, sensational tone, and this tone was not repeated on its other bulletins in the sample. The
other ITN bulletins on this day were more measured in tone, and provided sober summaries of the
events of the day. This interesting departure from Channel 4’s normal pace and tone underlines the fact
that a single news organisation — i.e. ITN can fashion a meaningful plurality of news agendas on its

different news outlets.

The degree of context provided by bulletins also varied on the days in question. The bulletins of
September 11 contained a number of references to links between the attacks on the WTC and the
political situation in the Middle East. Indeed, as outlined in the report, there were some striking
examples of acknowledgement of the Palestinian cause in the midst of discussion over UBL culpability

for the WTC attacks. On other days in the sample, much less attempt was made to combine Middle

25



East events with those of the prosecution of the war in Afghanistan: an outcome of the dominant
Western political discourse which preferred to see UBL and Al-Qaeda as maverick outsiders. The
provision of contextual background is a thorny area for news broadcasters as they run the risk of being
accused of partiality. But the danger of not providing it — or of providing it and then withdrawing it — is
that viewers simply don’t have the necessary framework with which to understand the events of the

day.

Even here, however, it should be noted that certain types of information do not necessarily get noticed
or ‘heard’. According to the audience research component of this report (see below), interviewees felt
that coverage of the Middle East and Palestine was minimal and biased towards Israel. On the evidence
of the days under review, this simply was not the case on the bulletins analysed. The mismatch reveals
that even if certain stories are covered in particular ways, these may not filter into the viewing public’s

consciousness.

26



METHODOLOGY AND NOTES
Material from the following countries is in the process of being collated and examined: Belgium,

Croatia, France, Germany, India, Indonesia, Israel, Serbia, Sweden, Tunisia, UK and US.

Requests were put in to national archives and the broadcasters themselves for videotapes of the main
evening bulletins for the dates in question. Some broadcasters refused to take part in the project, and
others simply ignored repeated emails and phone calls. Other broadcasters and archives did not have
(or did not provide) tapes of all the days requested. For these and other logistical reasons, a number of
news bulletins and channels are not included in this sample, or are less well-represented than had

initially been hoped.

27



AFTER SEPTEMBER 11:
TV NEWS AND MULTI-ETHNIC AUDIENCES

Background to Research
This research explored responses to terrestrial and satellite television news coverage of September 11

and ensuing events among audiences of dominant and minority ethnicities, mostly in the UK. In-depth
interviews were conducted with interviewees in a culturally diverse range of family, household and
friendship groups. 85% the 320 informants lived in multi-channel households, were multilingual and
spoke English in addition to one or more of the following languages: Arabic, Turkish, Kurdish, Farsi
and Pashto, Punjabi, Urdu, Benagli, Sylheti and Hindi. The majority of these multilingual interviewees
had access to very diverse news sources. We aimed to explore how this diversity might shape viewing
activities and audience responses (1). 15% of interviewees were monlingual English speaking of
dominant white ethnicity coming from mixed class and educational backgrounds. This category was
included for comparative leverage and interviewees were distinguished by their lack of access to

culturally or linguistically diverse news sources.

Fear and Self-Censorship After September 11
Many informants were initially very suspicious about the research. There was concern that official

agencies might be using the research as a form of ‘surveillance’ in the search for terrorist organisations:
‘Why should we be put in the spotlight? We already feel over-exposed. We are already made to feel
guilty by association.” (2) About 25% of those approached flatly refused to participate. Many of the
researchers report that they had to work hard to gain the trust and confidence of participants, even in

cases of common language and ethnic background.

Many of our British Muslim informants claimed that they exercise self-censorship in public spaces, for
fear of recriminations. Few believed full and frank public discussions about September 11 and after to
be possible. Fear about voicing a political opinion in public and media spaces, and a perceived lack of
opportunities to do so, were seen to constitute significant obstacles to the promotion of intercultural
dialogue and understanding, and to reinforce a sense of marginalisation and exclusion. The researchers
believe that such a clear pattern of response has implications for issues of free expression, participation

in public spheres of communication, and active citizenship.

The repercussions of September 11 precipitated deep anxieties among groups racialised by skin colour
or religion, who feel themselves to be categorised as ‘suspect others, already accused and
blameworthy’. Issues of civil liberties came to the fore in the interviews, as did widespread discomfort

at being perceived as ‘dangerously different’, especially among Muslim women wearing the Aijab.

28



Recollections of September 11

News viewing increased dramatically in the two weeks following the September 11 attacks, then
declined to normal levels for most of our informants. However, many British Muslims report that their
levels of news consumption have remained high, and also that they now use a greater range of news
sources than before. Most have a very mixed media news diet, using radio, newspapers, TV and the
Internet at different times of the day and week for different purposes. News information is processed,
collaboratively, in the form of retellings and discussion as everyday TV news talk among family and

friends.

All recall where they were when they heard the news, and the impact of seeing the planes flying into
the towers. Many were shocked by the target and scale of the attacks, as well as America’s
vulnerability: ‘It cooled the anger inside us because of all the hardship in the Middle East and all over
the world that is caused by American policies.’ Many found the images incredible or thought they were
a hoax. The most common refrain was: ‘it was like watching an American movie’. The stunning visual
spectacle, it was widely claimed, will never be forgotten: ‘the most dramatic images seen in my
lifetime, and I've lived through several wars’. A few informants pointed out what they felt to be the
irony of watching ‘a true life American disaster movie. It was as if America itself had already written
the script and anyone who had ever seen a Hollywood disaster movie had already had a kind of

premonition. It was eerie!’

Patterns of gendered discourse were evident in responses to the September 11 news. Men tended to
adopt a discourse of action and retribution, while women tended to focus on different facets of the
human tragedy, and the dread of themselves or someone close to them becoming victims of terrorism
or some other disaster. This is best illustrated in recollections of early reactions to the attacks elicited
during interviews. Male informants tended to concern themselves with attributing blame and guilt,
solving how the attacks were carried out, and debating what should be done to avenge the deed.
Women tended to discuss how families, children especially, might be affected in the short and long
term. Female responses were not simply emotional. Rather, according to many of the researchers, the
depth of emotional response among many women appeared to trigger philosophical reflections on the
nature of risk, threat and uncertainty faced by all human beings, and ways of coping with these,
regardless of ethnic or religious background. This kind of self-reflexive humanist discourse tended to

catalyse flexible modes of ‘thinking one's way through the crisis’.

The most important factors identified by both informants and interviewers as shaping understanding
and interpretation of TV news are: class and education; politico-religious orientation; and personal
experiences of war and disaster. Migrant and multilingual viewers expressed a much greater sense of
political involvement and proximity to the unfolding events than their monolingual counterparts. The
data reveal that discussion of political news especially of ‘back home’ is central to the everyday
political culture of British Muslims, and the great diversity of news sources consumed enriches

discussions.
° 29



Anti-Americanism
September 11 immediately unleashed profound anxieties about further terrorist attacks, but no less fear

about what America might do to retaliate. There was intense speculation about what might happen

next.

All informants sympathised with individual victims and their families, but a majority believed that
‘America had it coming to them’. Clear distinctions were drawn between the American people and the
US government, foreign policy, military and media. US foreign policy is widely perceived as arrogant

and indifferent to the human consequences of its actions (or inaction).

Intense anti-American sentiments were expressed by all groups with the exception of some of the
monolingual white groups in areas of low migration (one woman claimed she was ‘ready to go and
fight to defend our American allies against lunatic, terrorist Muslims’). According to the majority of
our British Muslim informants, the UK and USA governments and their foreign policies are perceived
as being broadly consistent, even if differing in the details of response or policy. The UK and USA
governments are understood as forming the foundations of a ‘western’ response to the attacks. George
W Bush is widely perceived as ‘stupid but able to exploit the crisis to acquire the legitimacy that he so
lacks’. Tony Blair is seen as his ‘puppet’. The American public is seen as insular and ignorant about the
wider world. The individualist, materialistic and consumerist ethos of the ‘American dream’ is
criticised, as are the failures of the American government and news media to properly inform the
American people of the consequences of its foreign policies. Many British Muslim respondents believe
that the American public and audiences have long been deliberately kept ignorant by the American
government, in order to better manage and control them and pursue foreign and military policies

without opposition. American media are regarded as complicit in this.

Criticism of ‘Western’ News

A deep lack of trust in British and American TV news was evident in the views expressed among most
British Muslim informants. The commonest complaints concerned lack of challenging debate,
sensationalist reporting, limited and limiting frameworks and perspectives, and anti-Arab and anti-
Muslim assumptions. BBC2's ‘“Newsnight” was widely praised for its in-depth analysis, but it was seen
to lack the baleful opinion-forming power of prime-time news. The existence of ‘non-western’
transnational satellite TV news stations providing alternative accounts of events feeds this scepticism

and cynicism about ‘western news’.

‘Western’ satellite TV news comes under particular attack. BBC News 24 and Sky News are criticised
as ‘Americanised infotainment’ and as ‘limited’, ‘superficial’, ‘repetitive’, ‘stilted’, ‘cheap’. BBC
News 24 was above all condemned for the lack of in-depth or detailed analysis. A common view
expressed by British Muslim audiences was that rolling 24 hour news was inferior to prime time

bulletins: ‘There is no excuse that BBC News 24 cannot provide its viewers with better background

30



information about the underlying conflicts which led to the attacks [...]. It is clear, for example, if you
watch Al Jazeera, that the Israeli-Palestinian conflict is absolutely pivotal but what does the average

British viewer know or care about the Palestinians?’

The perceived lack of interest among the UK public about the plight of the Palestinians is often
mentioned across the interviews with deep regret. Some blame is laid at the door of UK TV news in
general, which is seen as failing to inform its viewers adequately. Some of our researchers suggest that
such views may reflect sentiments stored up over years, an entrenched political stance, rather than a
specific response to TV news coverage post September 11. The lines between dogmatic and flexible

modes of ‘thinking through the crisis’ are often blurred.

Thinking Through the Crisis: TV News as Cultural Resource

Both interview transcripts and researchers' reports suggest that television news is mostly consumed
ritualistically, serving to confirm an already established worldview and political viewpoint. At times of
crisis, news rituals can take compulsive forms. However, the events of September 11 and after shook
viewers (both white as well as minority ethnic viewers) so profoundly that many were forced to revise

conventional and dogmatic modes of thinking.

Many of the testimonies elicited during the interviews reveal deep-seated ambiguities and
contradictions with regards to the causes and potential consequences of the attacks and the ensuing war.
The data also demonstrate that the sense of ambivalence and cognitive dissonance generated by
September 11 was able to unleash highly productive tensions conducive to 'flexible thinking' and

cosmopolitan modes of consciousness that eschew narrow, particularistic patterns of thought.

The capacity to engage in such flexible thinking depends in large part not only on linguistic,
intellectual and cultural competences but also on the perception of cultural and ethnic diversity as an
asset — typically based on personal experiences of living in multi-ethnic milieux. For viewers living in
predominantly mono-cultural and mono-lingual milieux (whether British Muslims, Hindu nationalists
or British whites), diversity is perceived as a threat, and news consumption and interpretation tend to

reinforce dogmatic modes of thinking.

In contrast, for viewers with experience of living in multi-ethnic milieux and for whom diversity is
resource rather than a threat, news consumption and interpretation tends to engender more flexible and
transformative modes of 'thinking though the crisis'. September 11 gave audiences a lot to think about
and TV news provided resources for thinking through the crisis. But the type of programme format also

has implications for sow viewers think through the crisis.

Important distinctions were made between news bulletins, political commentary, current affairs and
political chat shows, interview programmes or phone-ins. The ‘Question Time’ programme following

September 11 was applauded for the diversity of views that were presented. However, many felt that
’ 31



BBC, in the interests of free speech, should not have allowed itself to be pressurized into apologising
for the way that the American ambassador was treated and, by implication, for the anti-American views
expressed by some participants. This was ‘read’ by many of our viewer-informants as ‘an early
warning sign of the UK's and the BBC's complicity with the American government and a true test of its

impartiality’.

UK media were generally seen to follow the line of US media. But exceptions were noted, and many
felt that UK television news media were at times struggling to discard an image of slavishly following
the US media. News agendas were largely seen as being shaped on a daily basis by Pentagon briefings.
US-dominated news agendas were seen to ‘stifle dissenting voices as irrelevant, disloyal, and terrorist
supporters’. Serious erosions of free speech and constraints in public debate were felt to exist in the

aftermath of September 11.

CNN was condemned for its manipulation and censorship of crucial information by most of our British
Muslim viewers. Some researchers and interviewees were in the USA on and after September 11. They
noted differences between domestic CNN’s intensely patriotic domestic news services (‘flags draped
around the news desk and gung ho rolling slogans’), and CNN International which ‘did not want to
upset overseas viewers’ or ‘wanted to get the American angle and propaganda over to the Arab world’.
According to accounts of personal viewing experiences among researchers and interviewees, domestic
CNN was thought to be concealing vital information from a traumatised American public and keeping

them ignorant of the suffering of the Afghan people.

CNN is condemned as pro-Israeli by British Muslims. Yet British Jewish and Israeli informants
believed the opposite to be the case. They also expressed deep concern about the rise of anti-Jewish

sentiments and attacks around the UK.

British Muslim viewers deplore above all the censorship of information about civilian casualties in
Afghanistan. The humanitarian effort on the part of the USA and UK was rarely remarked upon, but
when it was, it was condemned for a series of incompetent blunders, such as sending pork or packages
labelled in English. Such efforts were regarded as ‘a drop in the ocean’ compared to the human fear

and suffering inflicted on the Afghan people.

The perceived excessive repetition on US and UK television of images of the attacks, people jumping
out of windows, people escaping from the WTC, as well as the use of mobile phone messages, though
poignant, was much criticised as tabloid-style melodrama. British Muslim viewers saw this as serving

to raise passions in order to justify the American military attacks on Afghanistan.

UK television news in general was criticised for supporting the war without any clear evidence or
identification of the guilty party. And as an eight-year-old BBC Newsround viewer put it: ‘I don 't think

the Americans should go attacking ordinary Afghan people when they are looking for one man in a
* 32



cave and a few of his helpers!’ Parents feared the impact of news images on their children, many of
whom reported having nightmares in the weeks following September 11. For refugees and others who
had experienced other disasters, September 11 and after triggered traumatic memories. It was felt that
UK and USA television news showed little interest in the consequences of the American strikes for the
Afghan people in the war zones. This, it was felt, is typical of ‘western’ disregard for the suffering of

‘others’.

Anti-war demonstrations around the world were felt to be grossly under-reported, issues of human
rights marginalised, and American-Israeli complicity left unquestioned. Euphemistic language masked
the true numbers of people killed, especially civilian deaths in Afghanistan. UK and US media were
felt to have unanimously condemned the attacks of September 11, but not the strikes on Afghanistan,
and this was seen to typify the double standards of western news media as well as of western (US/UK)
foreign policy. Rigid polarities in narrating the conflict were exacerbated by the adherence to the
principles of ‘balance’ and the adversarial approach: ‘Palestinian voices can never be heard without the

echoes of Israeli voices’.

Both interview transcripts and researchers' reports indicate that white viewers living in areas of low
migration, for whom diversity is a threat, and whose news diet is mostly limited to tabloid newspapers
and Sky TV news, display comparatively low levels of understanding of news about September 11 and
its aftermath. This is coupled with high levels of political apathy, and ignorance about the causes of the
conflict and about British Muslims. Part of the blame may be attached to news bulletins which,
according to some interviewees and researchers , assume too much background knowledge, convey
information in complex or compressed forms of language, and fragment news narratives, making for

lack of continuity in how news stories are told.

Seeking Alternative News
Lack of trust in UK and US media not only tended to reinforce a sense of Muslim, Arab or Palestinian

identity, but also catalysed alternative news seeking. Various rumours circulated (‘the CIA and Israel
did it’, ‘there were no Jews in the WTC on 9.11 - how come?’). One informant said: ‘I don’t watch TV
news. I don’t believe anything on the news, I believe reality. Rumour is more reliable than the media’.
Rumours, as well as alternative media sources of news offering non-western perspectives, provide

competing frames through which UK and US news is analysed.

Viewers were highly critical of most ‘homeland’ news services (the sample included viewers of Arabic,
Kurdish, Turkish, Indian, Pakistani and Iranian TV). They perceived low production values, and low
levels of trustworthiness. Some Arabic channels were accused of scare-mongering and circulating
stories based on speculation rather than fact. Other ‘homeland’ channels were seen as slavishly

following state-dictated ‘western’ lines, and as devoid of informed analysis and debate.

33



Thresholds of acceptable images of death, violence and terror are perceived as markedly different in
Turkish and Arabic as against ‘western’ TV news. Exposure to such imagery, it was argued, triggers
deep emotions as well as ‘bad blood’. It is seen to contribute to impassioned political views. For some
who have become used to ‘western’ TV, their ‘homeland” TV news can often be visually shocking.

Images of wounded or dead bodies, especially those of children, were mentioned.

Radio and TV news chat shows are seen as valuable resources for thinking though the crisis. Radio 5
Live was cited as one of the very few ‘open platforms of debate’ and a good supplement to other news
sources. News phone-in shows include more informal talk about political news. They are seen as less
prone to political management and hence more informative than news bulletins for viewers with lower
levels of news comprehension. However interviewees claim that they learn a great deal from the
dialogue and interaction between speakers which is perceived as more informal and colloquial than the
more formal, middle class language registers of TV news presenters which makes comprehension
difficult for many without the necessary language competence. Studio debates in TV news and current
affairs programmes are criticised for an adversarial approach that does little to promote intercultural
dialogue and understanding. September 11, it was argued by some of our interviewees, presented a
good opportunity for promoting intercultural dialogue that news and current affairs programmes could
have assisted but news producers were seen as either not ready or not able to seize upon this

opportunity effectively.

Despite the criticisms aimed at UK TV news media, BBC World Service radio — especially in Farsi and
Arabic — provided a crucial conduit of information for many (including some who access it online). For
Afghani refugees, who had no alternative homeland news source available to them, the Farsi service
was their only adequate source of information about what was happening in Afghanistan during the
war. Over one third of our interviewees were at one time, if not at the time of the interviews, refugees.
They display high levels of education and political literacy, in contrast to our small sample of white

working-class monolingual informants.

For most of our white informants, tabloid newspapers set the agendas by which they interpret television
news. The links made by UK newspapers between terrorism, refugees/asylum-seekers, and Islam, are

perceived as extremely worrying by our non-white and Muslim informants.

Al Jazeera
Al Jazeera is hugely popular among Arabic-speaking viewers. It is seen as offering relatively

uncensored news when compared with ‘western” TV news channels, and hence as an emancipatory
new force in transnational Arab affairs, enabling Arabs and British Muslims more generally to
participate in diaspora public and political debate more actively. Al Jazeera, it is claimed, assuages the
feelings of impotence felt by many with ties to the Middle East. According to our Arabic speaking
researchers and informants, Al Jazeera has created a transnational Arabic public sphere and affirmed a

strong, positive sense of transnational Arabic identity. All other Arabic services come far lower in

34



viewers’ esteem, though some favourably mention Abu Dhabi, Dubai IQRA, Middle East Broadcasting
(MBC) and Arab News Network (ANN) and al Manar channels. Al Jazeera is forcing these and other

Arab news services to raise their game.

Al Jazeera is seen to compensate for western TV’s failure to cover the second Palestinian Intifada
fairly. Its strength lies in its political debate programmes, special documentaries, and one-to-one
interviews with personalities, as well as its high production values and plurality of perspectives:
‘genuine coverage of current affairs related to human rights, democracy, the Palestinian struggle, free
expression in the Arab world.” ‘It expresses the Islamic and Arabic way of thinking and opens the door
to free expression about some of the most sensitive issues in the Arab world that have long been

repressed.’

The Arabic diaspora previously had to rely on European radio and TV stations to find out what was
going on in the Arab world, due to the impoverished and state-manipulated nature of regional media.
Now Al Jazeera is helping to create a ‘consensus narrative of the entire Arabic world’. But this
consensus is pluralistic, stretching from the official discourse of Arab states (seen to be Americanised),
and the discourse of militant groups such as Hezbollah and Hamas, to the highly diverse discourses of
Arabs in the Middle East or the diaspora. Unsolicited by the researchers, many called for Al Jazeera to

develop services in English and other European languages.

Some informants felt that Al Jazeera became a mouthpiece for Osama Bin Laden by giving him a
platform to explain his political beliefs. For most, the transmission of his tapes was an issue of freedom
of speech. It enabled Arabic speaking viewers to fully comprehend, without condoning terrorism, the
depth of rage that might lead to violent or terrorist acts. This contrasts with some of the white

informants who expressed a complete failure to understand how such actions were motivated.

Monolingual viewers claimed that with the broadcasting of the Osama Bin Laden tapes: “‘we’ were
watching ‘their’ TV’. Concern was expressed about transnational TV news. Arabic channels like Al
Jazeera were perceived as a potential threat either to the integration of immigrants or to British national
security interests. It was thought that Arabic-speaking viewers might be receiving propaganda from the

Arab and Muslim world, inflaming extremism and terrorism.

Representation of Muslims and Islam

September 11 provoked heightened sensitivities to ‘western’ media representations of Muslims and
Islam. The ubiquitous phrase ‘Islamic terrorists’ was deeply offensive to British Muslims: Irish terrorist
organisations are not referred to as ‘Christian terrorists’. Insensitive use of language was seen to reveal
inherent racist thinking and assumptions about Islam as violent, abusive to women, prone to terrorism,
illiberal, isolationist, and anti-western. The perception or implicit assumption that Islam itself was a
causal factor in the terrorist attacks was widely condemned. It was widely felt that news bulletins,

sometimes intentionally, feed into Islamophobic sentiments in the UK, and indeed elsewhere (e.g.
° 35



India, Germany). Deep concern was expressed about the rise of anti-Islamic assaults in everyday life in
the UK, and the erosion of civil liberties. It was striking how many Muslim women restricted their
movements in public to avoid discomforting stares, verbal and physical abuse. It was felt that the
severe impact of September 11 on the everyday lives of British Muslims had not been deemed

newsworthy.

UK news bulletins were seen to propagate the ‘clash of civilisations’ thesis, implying that the attacks of
September 11 and the war in/on Afghanistan constitute a ‘war of religions’. Polarised thinking (Arabs
and Muslims are barbaric, medieval, poor; the Christian West is civilised, democratic, affluent) was
seen to pervade news media discourse. Many British Muslims felt that they were put on the defensive
by the assumption voiced in much UK news that Osama Bin Laden has supporters among ‘immigrants
and refugees’. UK government spin is seen to be at odds with the military action. Despite official

protestations that ‘this is not a war on Islam’, for many British Muslims ‘it certainly feels like one’.

It was strongly felt that the news media failed to represent the full range and plurality of views of UK
citizens — especially Muslim and Arabic speaking citizens. British terrestrial news tended to present a
polarised view of Muslims either as ‘extremists and terrorists leading parallel lives’, ‘the enemy
within’ or else as ‘moderate, normal and assimilated to the west’. The diverse spiritual, intellectual and

humanistic aspects of Islamic religion were not represented.

There was a perceived tendency to focus on individuals whose views were deemed newsworthy, i.e.
could be dramatised or sensationalised in some way. Making dramatic news stories was seen to over-
ride questions of fair representation. The voices of extremists and militant Islamists were ‘given a more
open platform’ and over-represented compared with other Muslim views. British terrestrial news was
also seen to play safe by ‘wheeling out the same tired old voices of so-called community leaders,
usually religious elders over the age of 75 who speak for nobody but themselves and ignore women’. It
was felt that the views of the vast majority of British Muslims with more subtle, nuanced and
ambivalent perspectives were too complex for news bulletins looking for fast and easy sound bites with
a clear and unambiguous message. Yet it was widely acknowledged that some current affairs

programmes (notably ‘Newsnight’) had attempted to cover a more diverse range of views.

Media practices were seen to reinforce headline-oriented, sound-bite-driven public opinion,
encouraging dogmatic thinking in those sections of the British public with little or no direct experience

of Muslims, Arabs or Middle Easterners living in the UK.

Most non-Muslim British respondents refrained from expressing Islamophobic sentiments, but some
admitted that others in their social circles had become more hostile to Muslims since September 11.

The repeated news footage, allegedly of Palestinians celebrating shortly after the attacks, was met with
dismay and at times scepticism among British Muslim viewers. The repetition of these images was

judged to be very counter-productive and seen to exacerbate anti-Islamic sentiments among the
’ 36



dominant white ethnic population who were inclined to such views. However many British Muslins
stressed that their "English’, "white” or 'Christian” friends rang them continually to express their
concern about the rise in racist attacks across the UK. One cannot ignore the data suggesting how
multi-ethnic complicities and friendships were strengthened after September 11 as together some

people thought through the crisis.

Transnational TV News: Flicking and Flexible Thinking

The proliferation of transnational news channels has generated a heightened awareness of the diversity
of perspectives on major world events, among those able to access alternatives. Accoording to our
researchers, for some news viewers, especially multilingual, transnationally mobile migrants, as well
as white, media mobile, cosmopolitans, this tends to loosen up their thinking. It relativises their
political opinions and worldview, moving them to think beyond the kind of ‘immortal frozen imagery’
and populist polarities that were seen to characterise news bulletins in the immediate aftermath of

September 11.

Multilingual news viewers in multi-channel households regularly engage in flicking across channels.
They perform comparative and contrastive analyses of TV news bulletins: in our sample, the
commonest combination was CNN v BBC v Al Jazeera. At times of political crisis they do so more
intensively and compulsively. These sceptical zappers display relatively high levels of cynicism
towards all news media regardless of language or source. They tend to be highly skilled and competent
alternative news-seeking surfers. They supplement their consumption of TV news bulletins with a
highly selective but extensive use of Internet and other news and current affairs source material. They

take nothing at face value, regardless of medium.

Distrust of available TV and press news sources was the single biggest reason given for the vastly
increased use of Internet sources following September 11. News of the civilian casualties in
Afghanistan and censorship of such news on British and American channels was one of the main

reasons given for alternative news seeking.

The Discourse of Conflict Resolution
These pluralistic news-seeking practices reflect a demotic discourse of conflict resolution — a dominant

everyday way of talking, especially among British Muslim and Arab males in clubs, cafes, mosques
and other public meeting-places, that analyses causes and possible resolutions of conflicts. Such
interpretative communities of news consumption are characterised by ‘a passionate engagement with
news and politics as compared with the cold detached realpolitik attitude among British people’.
Superior knowledge, experience, competence and expertise can, according to the data, confer the
position of opinion leader within such interpretative communities. This emphasises the fact that news

stories are read through the interpretative frames of significant others.

37



Translation Traffic in Transnational Networks
In multilingual households, where competence in different languages is variable, patterns of translating

and interpreting news develop: fathers may interpret Arabic news to wives and children, and in many
cases children interpret English news to grandparents. This may reflect the exercise of patriarchal
authority or simple necessity. Competent young translators of news for elders may pass a ‘rite of
passage’ into adult status through skilled performance. The translation traffic in various directions
catalyses translation practices that extend beyond language to the interpretation and negotiation of

worldviews and political perspectives.

In transnational kinship and friendship networks linked by phone and email as well as face-to-face
meetings, ‘translation communities’ form. They become highly active in response to crises concerning
people and places of interest. Responses to the September 11 news were strongly emotional but also
deeply reflective. Reflection is encouraged by the diversity of transnational television news sources and

by the activities of translation and comparison.

Our own Ground Zeros

Some refugees point out that ‘we have a September 11 every day’. Many viewers invoke ‘our ground
zeros’ in previous media and/or personal experience of wars, disasters, or genocides, in order to
critically assess the relative significance ascribed by different news media to these different events.
Reference points mentioned by different groups accord with their collective histories and tragedies.
Their testimony is often deeply moving. For British Kurds, memories of Saddam Hussein’s gassing of
Kurds in Halabja and other villages in northern Iraq remain etched in their memories from accounts
given by others. Yet, they argue, this atrocity barely entered ‘western’ consciousness partly because of
the extent and nature of the coverage by British and American media and their viewers who ‘suffer
amnesia about tragedies in other parts of the world’. For Turkish viewers, the recent earthquakes were
pre-eminent, while for Armenian viewers the genocide of 1915 remained salient. Other viewers
compared the tragedy of September 11 with Hiroshima, Vietnam, Tiananmen Square, Allende’s coup

in Chile, or Kosova.

All claimed that September 11 was the most covered story in TV news history, because it was an attack
on America, and that American national and political interests, perspectives and views dominated UK
as well as US TV news screens. American lives are seen to be more valued than the lives of others. The
individual and family tragedies of Americans are shared around the world, while Palestinian or Afghani

deaths are ‘normalised’ and ‘anonymised’.

Censored Images
Specific images, it is claimed, were not given a high profile by BBC and CNN news bulletins but were

widely seen around the Arabic-speaking and Muslim world. Such views are a product of channel
switching. Images frequently mentioned include: Palestinian houses being burned down in the Gaza

Strip; the killings of Palestinian boy Mohammed Al Durra beside his father, of Palestinian baby Iman

38



Hejjo, and of Afghan children under US bombardment; Afghan refugees flooding into Pakistan; a Red
Cross supply warehouse in Kabul being bombed. Many British Muslim viewers challenged the
censorship of such images and the implied assumption that American viewers, in particular, ‘did not

need’ to see these images.

Information Deficit

Our small sample of ‘white’ informants were mostly working-class, displayed low levels of political
literacy, and were consumers of tabloid newspapers and Sky news. They do not make for an
appropriate comparison with the non-white interviewees who were mostly middle-class and highly
educated. Their characteristics can certainly not be generalised. Their relative information deficit, as

compared with multilingual channel-flicking viewers, is nonetheless very striking.

When asked directly about the rights and wrongs of the war in/on Afghanistan, white viewers tended to
be agnostic: ‘I don’t know. We don’t know, do we? We only know what we get told and that’s what the
Americans want us to hear’. There was a strong feeling that UK news media are led by US media, in
turn led by the Pentagon. These viewers were mostly at a loss to explain why someone would become a
suicide bomber, only that they must be ‘mad’ or ‘not normal’. A small minority of the sample, those
with a higher level of intellectual and cultural competence, were able to offer thoughtful explanations

based on some knowledge of international politics.

Most monolingual English-speaking viewers with low to medium level news and political literacy felt
so disempowered by their own professed lack of background knowledge, that they could form no
judgements as to whether the news they saw was reliable, accurate, truthful or trustworthy. Yet most
assented to American policy, despite some anti-American comments. A few supported American policy
unreservedly: these displayed the lowest levels of knowledge and understanding of international
politics. Monolingual viewers’ information deficit vis-a-vis multilingual viewers impedes the
possibility of political debate, alienates viewers from the political process and undermines full and

active citizenship.

39



NOTES

(1) This report is based on in-depth interviews (90-120 minutes) conducted in January-March 2002
with a total of 320 people, mostly UK residents. However some interviews were conducted with non
UK based members of transnational families in different sites who had access to the same TV news
stations s their relatives in the UK. Most of our interviewees were adult males and with high levels of
news literacy and political engagement. Just under 100 were female and just over 30 were aged
between 9 and 19. Most of the multi-lingual interviewees were of 'British Muslim' background
although the use of this category masks huge variations in belief and practice, national origin and
politico-religious viewpoints. Our interviewees ranged from devout practitioners of mainstream
versions of Islam, to adherents of different sects, or to transnational or translocal varieties of Islam. We
also interviewed 'cradle Muslims' of secular, atheist and agnostic persuasion The range of national
identities among our interviewees, hyphenated with British and others, includes Armenian, Afghani,
Egyptian, Indian, Kurdish, Iraqi, Iranian, Pakistani, Palestinian, Saudi Arabian, Somali, Sudanese,
Turkish, Tunisian and Zimbabwean. About a dozen interviewees were recent refugees to Britain. The
majority were migrants of various types, including refugees and asylum seekers, or migrants’ children.
The sheer complexity of our interviewees linguistic, ethnic, cultural and religious backgrounds is
difficult to exaggerate.

The interviews were carried out by 20 researchers mainly in England (London and
Cambridgeshire), Wales (Cardiff and Swansea), and Germany (Cologne), but also in Turkey (Istanbul)
India (Bombay), Israel (Tel Aviv), USA (Los Angeles) and Canada (Toronto). Most of the researchers
are multilingual and, though resident in the UK, lead highly mobile lives. Like most of the
interviewees, they commute physically, culturally and linguistically between various ‘homes’ on a
regular basis, sustaining multiple ties and social relations across transnational spaces.

The interviews were mostly conducted in domestic settings with household, family and
friendship groups. Some individual and focus group interviews were conducted in cafes, community
centres, clubs, sports centres and the like. All interviewers used a common interview schedule, adapting
it according to need. Interviews were conducted in various languages as appropriate, transcribed and/or
written up in report form. They were analysed by the individual researchers and by the research co-
ordinators.

This is qualitative research. The sample does not purport to be representative, nor can the
results be easily generalised. However, the data gathered is rich, robust and reliable, and this approach
can deliver insights that are more likely to be counter-intuitive and surprising than other research
techniques. The summary distils the essential patterns and differences in audience responses, and
necessarily leaves out much of the detail and richness of the researcher’s individual reports. More

details can be found on http:\\afterseptemberl 1.tv

(2) We are using anonymous quotes to protect the identities of the informants.

40



	ACKNOWLEDGEMENTS
	The News Agendas research study was coordinated and written by Milena Michalski and Alison Preston under the direction of Richard Paterson of the British Film Institute. The data collection and analysis was carried out by a team of researchers including
	EXECUTIVE SUMMARY
	Part 1. Comparison of TV News Bulletins
	
	September 11
	UK evening bulletins provided measured and sober 
	There were some striking examples of acknowledgement of the Palestinian cause on UK bulletins, as the programmes attempted to provide a frame or context for the WTC attacks. This evidence runs counter to the perceptions of audiences interviewed for this
	Possible links between the attacks and the political situation in the Middle East were made in UK bulletins but not on US newscasts.
	7 October
	Al-Jazeera footage of explosions in the Kabul night sky was used by all broadcasters, although less frequently than might have been expected, considering the widespread use of similar footage from Baghdad at the start of the Gulf War, and the fact that t
	The UK’s involvement in the attacks was particula
	There was no reporting of how the attacks were received by the British Muslim community in UK news bulletins. The only mention of the possibility of the attacks being seen as a war on Islam, and the dangers of a backlash, were embedded within reporting o
	The release of the first tape of Usama Bin Laden was covered extensively on Al Jazeera and CNN but received little emphasis in UK bulletins.
	13 November
	UK bulletins portrayed a good deal of uncertainty over the desirability of the Northern Alliance taking control in Kabul. However, as these concerns were interspersed around stories detailing the joy in the city, and relief at the end of Taliban rule, th
	This uncertainty was not present on French bulletins, who were much more positive about the Northern Alliance. The BBC presented the issue as a complex one concerning the future of Afghanistan. In the US, bulletins portrayed the Northern Alliance as irre
	13 December
	The release of the second video from Usama Bin Laden was framed almost as a foreign news story for UK bulletins, as many of them placed it within a context of American reaction to the tape. In turn, the US bulletins focused on the impact of the video upo
	The attacks by Israel upon Palestinian buildings were widely reported, albeit some way down the running order. The position in the bulletin often belies the importance of the story, and the depth of the coverage.


	Part 2. TV News and Multi-Ethnic Audiences
	
	INTRODUCTION


	I: COVERAGE ON SEPTEMBER 11
	Table 1: 11 September 2001 – UK-based evening new
	
	Major subject of news item*


	Notes:

	The footage
	Reference to US security
	Reaction in the Middle East
	
	
	
	
	Other countries, different emphases





	Taking Stock – US National News
	Table 2: 11 September 2001 - US national news
	
	Major subject of news item

	ABC
	ABC6.30pm*
	CBS
	CBS6.30pm
	NBC
	NBC6.30pm
	CNN
	CNN6pm
	
	
	Planes hit WTC and Pentagon
	
	US President reaction




	II: THE ‘WAR ON TERROR’


	Table 3: 7 October 2001 – US-led military operati
	
	Major subject of news item
	
	Available footage
	Framing of the attacks




	Table 4: 13 November 2001 - the fall of Kabul
	
	
	
	
	
	
	ITVNews at Ten







	Notes:
	
	
	
	Triumph of the TV Journalists





	Framing the fall of Kabul
	
	
	
	
	Attack on Al-Jazeera offices


	IV: UBL, ISRAEL, INDIA
	‘non-Western’
	Tunisia

	Which stories?
	The UBL video
	Both ITV’s News at Ten and Channel 4 News framed 
	The UK’s emphasis upon how Americans perceived th
	US newscasts differed in their sign-posting of th
	The Israeli attacks
	The attack by Israel on Palestinian buildings was reported thoroughly by all the UK bulletins with the exception of Channel 5 News which devoted only 15 seconds to it (it should be noted, however, that the 24-hour news channels did not allocate any more
	The Indian parliament attack
	The attack upon the Indian parliament building was the news event least emphasised by the UK and US bulletins on this day. It was largely reported as a discrete event, with minimal links to any wider context, except on Channel 4 News. Channel 4 broadcast

	CONCLUDING REMARKS ON UK COVERAGE
	As past conflicts have shown, the extent of ‘dist
	The difficulty is that such concern about alienating a community may result in appearing to ignore the community altogether. It was noticeable from the UK coverage on the days under analysis that very little if any emphasis was placed upon garnering reac
	It should also be noted, however, that there was little in the way of contextualising perspective from any UK opinion base. The lack of domestic perspective was striking: the vast majority of the UK bulletins focused on the issues and events of the day w
	In other words, on the evidence of these snapshots, UK television news organisations showed few tendencies to highlight the domestic at the expense of understanding the event of the day. As  domestication of news events tends to veer towards the emotiona
	The degree of context provided by bulletins also varied on the days in question. The bulletins of September 11 contained a number of references to links between the attacks on the WTC and the political situation in the Middle East. Indeed, as outlined in

	Even here, however, it should be noted that certa
	METHODOLOGY AND NOTES
	Material from the following countries is in the process of being collated and examined: Belgium, Croatia, France, Germany, India, Indonesia, Israel, Serbia, Sweden, Tunisia, UK and US.
	Requests were put in to national archives and the broadcasters themselves for videotapes of the main evening bulletins for the dates in question. Some broadcasters refused to take part in the project, and others simply ignored repeated emails and phone c


	TV NEWS AND MULTI-ETHNIC AUDIENCES
	Fear and Self-Censorship After September 11
	
	Recollections of September 11


	Anti-Americanism
	
	Criticism of ‘Western’ News
	Thinking Through the Crisis: TV News as Cultural Resource


	Seeking Alternative News
	Al Jazeera
	
	Representation of Muslims and Islam
	Transnational TV News: Flicking and Flexible Thinking


	The Discourse of Conflict Resolution
	Translation Traffic in Transnational Networks
	
	Our own Ground Zeros


	Censored Images
	
	Information Deficit
	
	
	NOTES







