
 
 

Conference: Channel 4 - The First 25 Years 
 

PLENARY ABSTRACTS (listed alphabetically by speaker’s name) 4 

Channel 4's Contribution to Public Service Broadcasting: Heterodox and Iconoclastic or Multiple 
Personality?  Georgina Born, Professor of Sociology, Anthropology & Music, Faculty of Social 
and Political Sciences, University of Cambridge 4 

What did Channel 4 Do For Us?  The Innovations of the Early Years John Ellis, Professor of Media 
Arts, Royal Holloway College, University of London 4 

Researching the Birth of a Television Channel: The Story of the Early Years of Channel 4 Dorothy 
Hobson, Course Leader - MA Contemporary Media/ Senior Lecturer, Media and Cultural 
Studies, University of Wolverhampton 5 

‘All the 4s’: Developing the Identity of the Channel 4 Brand Catherine Johnson, Senior Lecturer in 
Television History and Theory, Royal Holloway, University of London 5 

Radical Pluralism in Early Channel 4 Rod Stoneman, Director of the Huston School of Film & 
Digital Media at the National University of Ireland, Galway 6 

Channel Four and the New Millennium Michael Tracey (University of Colorado) and Cinzia 
Padovani (Southern Illinois University) 6 

SPEAKERS’ ABSTRACTS (listed alphabetically by speaker’s name) 7 

A History of Sexuality Jane Arthurs, Principal Lecturer, Television & Film Studies, School of 
Cultural Studies, University of the West of England 7 

Looking at common people? The Class Politics of Reality TV Heather Nunn, Reader in Cultural and 
Media Studies School of Arts, Roehampton University and Anita Biressi, Head of Film, Media 
and Cultural Studies, School of Arts, Roehampton University 7 

All Day on Four: Some Observations from Watching Four Complete Days’ Output from Different 
Stages of Channel Four’s Development Steve Bryant, Senior Curator (Television), BFI National 
Archive 7 

Televising British Film Culture: Large Door Productions and Visions  Dylan Cave, Curator (Fiction), 
BFI National Archive 8 

From Race-Riots to celebrity race-rows: Channel Four’s Scripting of the changing British-South Asian 
Immigrant Experience Angshukanta Chakraborty, PostGraduate Research (PhD) Scholar, 
School of Social Sciences, Media and Cultural Studies, University of East London 8 

‘That's Why I'm Going to Channel Four … ‘Dennis Potter and The Quest for 'Independence’ and 
‘Taking Control’ John Cook, Senior Lecturer in Mass Media, Caledonian Business School, 
Glasgow Caledonian University 9 

Drama on Four, 1982-1991 Lez Cooke, Research Fellow in Television Drama, Manchester 
Metropolitan University 10 

 1



The Communicative Architecture of Television News: A Study of Channel Four News Simon Cottle, 
Professor of Media and Communications, School of Journalism, Media and Cultural Studies, 
Cardiff University and Julian Matthews, Lecturer in Media Communications, Bath Spa 
University 10 

"Hysterical Christians" and "Sacred Cows" on Channel 4: Angela Carter's The Holy Family Album 
(Without Walls, 1991) Charlotte Crofts, University of the West of England 11 

‘The Life and Death of First Edition: a case study in children’s and educational broadcasting on 
Channel 4’ Máire Messenger Davies, University of Ulster, Cynthia Carter, Cardiff University 
and Stuart Allan, University of the West of England 11 

“Flagship” Television: New Labour, Queer As Folk and the process of modernisation Natalie 
Edwards, Institute of Film and Television Studies, Nottingham University 12 

Creating an iconic brand – an account of the history, development, context and significance of 
Channel 4’s idents Christine Fanthome is a freelance consultant/ Lecturer, Boston University 
(UK Programmes) 13 

Channel 4 - could it be a lesson for European public service broadcasters? Suzana Zilic Fiser, Media 
Communications Programme, University of Maribor, Slovenia 14 

“Undramatic drama. Unreal reality.” Comparisons between C4 Drama and the improvised "drama" 
of Reality TV Adam Ganz, Lecturer in the Department of Media Arts, Royal Holloway, 
University of London 14 

Lost logos: Channel 4 and the branding of American event television Paul Grainge, Associate 
Professor in Film and Television Studies, University of Nottingham 14 

Becoming Independent: The Effect of Channel 4 on Female Career Paths in Television Julia Hallam, 
Senior Lecturer and Head of Communication Studies, University of Liverpool 15 

Opening the Box: Channel Four’s Contribution to Media Literacy Bruce Hanlin, Senior Lecturer in 
Media and Journalism, University of Huddersfield 16 

Pushing the Boundaries in Popular Drama: Assessing Brookside’s Legacy Lesley Henderson, 
Lecturer in Sociology and Communications, Brunel University 16 

S4C: Placing the First 25 years in an International Context Elin Haf Gruffydd Jones, Lecturer, 
Department of Theatre, Film and Television Studies, University of Wales, Aberystwyth 17 

Channel 4 and the History Documentary Boom Dafydd Sills-Jones, Lecturer, University of Wales, 
Aberystwyth 17 

A Winter of Discontent? Whatever You Want and Post-Punk Popular Music Culture Paul Long, 
Department of Media and Communication, University of Central England 18 

‘Keeping It Real’: The Politics of Multiculturalism, Mainstreaming and Mandates Sarita Malik, 
Brunel University 19 

When the Underground takes The Tube Manel Jiménez Morales, Universitat Pompeu Fabra, 
Barcelona 20 

Restless Natives: Film on Four, FilmFour and the case of Scotland, 1982 – 2001 Jonathan Murray, 
Lecturer in Film and Visual Culture, Centre for Visual & Cultural Studies, Edinburgh College 
of Art 20 

 2



Kabaddi – The Triple Whammy? Tom Nicholls, Senior Lecturer in Media theory, Media 
Production Department, University of Lincoln 21 

GBH (1991): ‘Quality’ Authored Drama, Politics and Public Debate Leah Panos, University of 
Reading 21 

The 2003 Invasion of Iraq: assessing the ‘spirit of innovation and scepticism’ at Channel Four News 
Katy Parry, University of Liverpool 22 

The Irish Angle: C4, Ireland and the Irish in Britain Lance Pettitt, Principal Lecturer in Media and 
Popular Culture, Leeds Metropolitan University and Helen Gibbins, University College, Cork, 
Ireland 23 

Critical Discourses: Channel Four News and the Conflict in Iraq Stuart Price, Senior Lecturer in 
Media and Cultural Production, De Montfort University 24 

Are We All Out Today? Context and Legacy: The significance and legacy of Channel 4’s Out on 
Tuesday and Out (1989-1994) Tony Purvis, Lecturer, Department of Cultural and Media 
Studies, Newcastle University and Gareth Longstaff, PhD student in Media and Culture, 
Newcastle University 24 

Channel 4: A Scottish Perspective Alistair Scott, Lecturer, School of Media, Language and Music, 
University of Paisley 25 

Channel 4’s Dockers: a move beyond the rhetoric of participation? Karen J. Shepherdson, Principal 
Lecturer, Canterbury Christ Church University 26 

Chairing S4C Elan Closs Stephens CBE FRSA, University of Wales, Aberystwyth 27 

Channel 4 and Comedy: The Case of Peep Show Phil Wickham, Curator (Television), BFI National 
Archive 27 

S4C and Welsh language films: the first ten years Kate Woodward, Aberystwyth University 28 
 

 3



Plenary Abstracts 
(listed alphabetically by speaker’s name)
 

Channel 4's Contribution to Public Service Broadcasting: Heterodox and Iconoclastic or 
Multiple Personality?  
Georgina Born, Professor of Sociology, Anthropology & Music, Faculty of Social 
and Political Sciences, University of Cambridge 
It is generally accepted that the founding of Channel 4 represents one of the most 
creative and auspicious acts not only of British media policy but of the history of 
national television worldwide, one that importantly combined an inventive remit 
with an imaginative and benign economic framework and institutional form. In 
this vision, C4’s role was to bob, dodge and weave around the stolid, overweight, 
centrist BBC.  It was to experiment by reshaping and stretching to the extremes the 
diversity-within-universality that is the essence of broadcast media.  It was to add 
edge to Britain’s television and respond attentively to, and represent, the complex, 
differentiated social and cultural maps of contemporary cosmopolitan life, 
proffering in this way, arguably, an entirely new kind of de-centred ‘nationalism’.  
In this paper I address the long trajectory of C4’s commitment to its public service 
remit, discerning its distinctive phases and zooming in on the last decade and the 
effects of the introduction of new channels and services.  Continuing controversy 
evident in C4’s drive to be heterodox and iconoclastic has been a constant and is 
written into C4’s remit. But while this generates great heat, it is no guide to the 
more important question of the extent to which, in the new conditions of 
multichannel competition and convergent media, the Channel has not only 
sustained but evolved its particular public service orientation – a question often 
obscured in the public debates around C4.  As at C4’s birth, this question requires 
us to address not just C4’s output but its organizational shape, particularly its 
relations with the production sector, and the political outlook for its continued 
existence. Since the efflorescence of new services in the early 2000s, has C4’s 
diversification proven successful in supporting the delivery of its public service 
remit, or has it resulted in a corporate form of multiple personality?  Have 
structural changes in the industry without, and cultural changes within the 
organization, damaged C4’s capacity to deliver the remit? Can C4 regain the 
animating role that it has arguably, if unevenly, sustained in some periods of its 
history? I will address the challenges facing C4 today in the way the Channel’s own 
history requires: that is, by moving between close attention to texts, seeing recent 
C4 drama as symptomatic of its contemporary output, and the larger economic and 
political climate, in which C4 has drawn public criticism for its share of the 
scandals wracking British television at the same time that it faces the threat that 
its funding model will not long continue to support its public service aspirations. 
 

What did Channel 4 Do For Us?  The Innovations of the Early Years 
John Ellis, Professor of Media Arts, Royal Holloway College, University of London 
It is difficult now even to conceive of the broadcasting environment in which 
Channel 4 was created.  This is itself a mark of the channel's success.  It was 
created in 1982 to challenge the then prevalent beliefs about impartiality, balance 
and universality of address.  It did so through a guerrilla war with the regulatory 
body ITC which had the right to vet programmes before transmission.  Channel 4 
won this war, and enabled broadcasting in Britain to develop a greater degree 
of diversity and risk-taking.  In doing so, Channel 4 worked itself out of a job, and it 

 4



has since struggled to find a role that matches its initial impetus.  This is especially 
so as things did not work out quite how many pioneers had hoped.    
 

Researching the Birth of a Television Channel: The Story of the Early Years of Channel 
4 
Dorothy Hobson, Course Leader - MA Contemporary Media/ Senior Lecturer, 
Media and Cultural Studies, University of Wolverhampton 
In 1982 when Channel 4 Television began I was asked by Channel to work as a 
consultant investigating how the channel was perceived by the various 
constituencies who were involved in its inception and early years. I spent 1982-87 
following the progress of the channel, interviewing Jeremy Isaacs, and the full 
commissioning and business teams, ITV and Independent Producers, sitting in on 
meetings, watching productions, interviewing regulators and audiences and 
generally spent my time as a participant observer throughout the period when 
Jeremy Isaacs was chief executive. The material gathered at that time forms my 
book and brings together the story of those years and assesses the way that the 
legacy of Jeremy Isaacs and those who worked with him to establish the philosophy 
for the channel. 
 
Channel 4 – The Early Years and the Jeremy Isaacs Legacy, (IB Tauris) is not a 
conventional history nor a biography, rather it is a narrative based on a series of 
perception; an eclectic text. A mixture of interviews and observations, records of 
important meeting, views and comments from those who commissioned 
programmes, made the programmes, funded or managed the channel and those 
who watched the programmes.  
 
In this session I will talk about the experience of conducting this research; the 
ethics of the research process and the overwhelming experience of writing up such 
a project and selecting and editing as well as interpreting the events. Writing the 
book took place both at the time and over the last year. It proved to be as 
fascinating as the research process and the intellectual involvement with the 
channel and its output remains. 
 

‘All the 4s’: Developing the Identity of the Channel 4 Brand 
Catherine Johnson, Senior Lecturer in Television History and Theory, Royal 
Holloway, University of London 
Over the twenty-five-year history of Channel 4 the television industry has changed 
dramatically. From merely four terrestrial channels, there are now hundreds of 
television channels available across different platforms in an increasingly 
competitive and commercial marketplace. The development of cable, satellite and 
digital means that Channel 4 has developed from a single television channel into a 
large corporation with a number of different channels and services linked by the ‘4’ 
brand. Channel 4 has expanded into new areas such as the Internet, and has 
recently launched a new on-demand service that may potentially revolutionise the 
ways in which we receive, watch and think about television. This paper traces the 
development of the channel’s identity over this history, and examines the ways in 
which branding has become an increasingly important means through which the 
corporation constructs and manages its identity in the new digital era of 
broadcasting. Through this analysis Channel 4’s brand identity emerges not simply 
as a marketing strategy, but rather as a central means through which the 
corporation balances the competing demands placed on it to maintain its original 

 5



identity while being responsive to new audiences, commercial pressures and 
technological developments. 
 

Radical Pluralism in Early Channel 4 
Rod Stoneman, Director of the Huston School of Film & Digital Media at the 
National University of Ireland, Galway 
 This critical examination of Channel 4 at the time of the 25th anniversary will 
be illustrated with extracts from independent programming from the first decade 
of its existence.  What was the ethos of the new Channel at its inception? How does 
this relate to the predicament of contemporary television? 
  
Rod Stoneman worked at Channel 4 and the Irish Film Board, and is currently 
Director of the Huston School of Film & Digital Media at the National University of 
Ireland, Galway. His film 12,000 Years of Blindness was screened at this year's Cork 
Film Festival and book Chávez: The Revolution Will Not Be Televised will be published 
next Spring. 
 

Channel Four and the New Millennium 
Michael Tracey (University of Colorado) and Cinzia Padovani (Southern Illinois 
University) 
Incubated in the mind of Tony Smith in a famous piece in the Guardian in the 1970s, 
given initial form in the Annan Report’s Open Broadcasting Authority, given life by 
the patrician personality of Willie Whitelaw, Channel 4 was one of the greatest 
examples of the British capacity to establish a structure, a purpose and a financial 
mechanism whose sole purpose was to allow the programme-maker to make 
programmes that were worth making, rather than because they would attract a 
large audience. 
  
From its beginning, the purpose of Channel 4 was to provide a place for those 
groups, individuals and ideas that had perhaps been under-represented by the BBC 
or ITV.  This, it was argued, would be achievable if an independent sector of 
creative producers would be established and nurtured, and if the channel would 
function as a publishing house rather than as a traditional network.  
  
The paper will examine the contemporary condition of Channel 4 in light of that 
historical ambition.  It will raise a number of questions: Is the Channel still 
successful?  How is success defined? Are the critics correct in suggesting that the 
Channel has lost its way, unable to fulfil its public service remit, mired in sleaze 
and tat, no longer vigorous, vibrant, socially significant?  And if it is a shadow of its 
former self, is that a failure from within or is it one more portent, one more shrill 
illustration that history has moved on, the market is dominant, feeding public 
appetites that suggest a larger cultural and spiritual deterioration, a culture full of 
what Richard Hoggart once called “corrupt brightness, of improper appeals and 
moral evasions.”  And, if it has lost its way, is a Restoration possible or is the game 
up and across the landscape of the culture will roam the Bazalgette’s of the new, 
grim ecology, with the Greenes and the Isaacs of British broadcasting a distant 
memory for those given to rheumy eyed nostalgia? 
 

 6



Speakers’ Abstracts 
(listed alphabetically by speaker’s name)
 

A History of Sexuality 
Jane Arthurs, Principal Lecturer, Television & Film Studies, School of Cultural 
Studies, University of the West of England  
This paper will use three case studies from the history of Channel 4 in order to 
highlight the way that its treatment of women’s sexuality in factual genres has 
changed over the 25-years of its existence. The cases are chosen to illustrate how 
generic innovation and socio-political change has impacted on the channel’s 
portrayal of sexuality. The first case will assess the rhetorical innovations found in 
factual programmes addressed to women in the 1980s; the second case will 
consider the ‘Red Light Zone’ portrayal of the sex industry as entertainment in the 
mid-1990s, while the third case will investigate reality format shows that rely for 
their appeal on viewers’ investments in game play amongst contestants.  This 
trajectory will trace the shift from a focus on sexuality as a public sphere issue for 
feminist activists, via a move in the 1990s towards a fascination with commercial 
sex as a public spectacle, to contemporary investigations of sexuality that rely on 
‘performing the real’. In tracing this history, Channel 4’s diverse approach to sexual 
content will be assessed against its remit to address minority audiences and to 
challenge established television forms.   

 

Looking at common people? The Class Politics of Reality TV 
Heather Nunn, Reader in Cultural and Media Studies School of Arts, Roehampton 
University and Anita Biressi, Head of Film, Media and Cultural Studies, School of 
Arts, Roehampton University 
The impetus to depict ordinary people firstly in documentary and then reality TV 
has been linked to often politicised debates about the real and the representational 
strategies used to convey real life. Often problematically, ‘ordinary people’ 
(formerly called the ‘working classes’ or ‘common people’) have been taken in 
themselves as signs of the real and the authentic. Although reality TV frequently 
dwells on issues of social difference and hierarchies of classed or cultural 
distinction and is predicated on the importance of depicting ordinary people’s 
experience its trajectory is nonetheless quite different from its more overtly 
politicised documentary antecedents. Nonetheless, it still deploys ordinary people 
as markers of the authentic and as objects of fascination.  This paper explores the 
spectacle of ‘common people’ in relation to Big Brother and Honey We’re Killing the 
Kids.  It suggests that reality TV often operates through narratives of class 
transformation within a politicised realm crosshatched by social observation and 
moral judgement on the part programmes and the constructed viewer.  
 
 

All Day on Four: Some Observations from Watching Four Complete Days’ Output from 
Different Stages of Channel Four’s Development 
Steve Bryant, Senior Curator (Television), BFI National Archive 
The BFI National Archive contains many examples, recorded regularly, of complete 
days of output from Channel Four, from the very first evening to the programming 
on the 25th anniversary.  Watching these gives us much more of an insight into the 

 7



channel’s identity than looking through the schedule of programmes or watching 
the separate programmes ever can.  This paper will look at four specific examples, 
from 1982, 1988, 1993 and 1999, to examine how the identity of the channel 
changed with the changing times, and with changes to the channel’s personnel and 
financial independence.  It will include examples of presentation, promotion 
(including cross promotion with ITV), advertising and scheduling.  
 
 

Televising British Film Culture: Large Door Productions and Visions  
Dylan Cave, Curator (Fiction), BFI National Archive 
Airing a week after the start of Channel Four, Visions stretched beyond the usual 
Hollywood-centred content of other film review programmes.  Adopting a 
purposefully eclectic approach - combining reviews of mainstream releases with 
celebrations of the avant-garde, international film cultures and historical 
perspectives - the series nevertheless based its broad remit in a distinctly British 
perspective.  Its participants, ranging from writers and academics to actors or 
festival programmers, presented a diverse range of film analysis, using political, 
historical, even basic psychoanalytic theory, in their reviewing. 
 
This unashamedly intelligent approach seems, with hindsight, at odds with the 
commercial crisis facing the industry 25 years ago.  The early 1980s witnessed a 
definitive low in the British industry, producing the country’s lowest ever 
attendances.  Moreover, the series began just as the power of PR companies over 
television programme-makers was strengthening.  The interplay between the 
relative freedom offered by a fledgling television company, and the apparent crisis 
underpinning the British film industry is very evident onscreen.  But what role, if 
any, did the series play in the rejuvenation of British film culture, more commonly 
attributed to the success of Film on Four?  
 
Through analysis of broadcast masters and production rushes, the paper will show 
how this ambitious series sought to address a rarely addressed audience whose 
taste stretched beyond Hollywood and engaged in the debate of serious cinema.  
 

From Race-Riots to celebrity race-rows: Channel Four’s Scripting of the changing 
British-South Asian Immigrant Experience 
Angshukanta Chakraborty, PostGraduate Research (PhD) Scholar, School of Social 
Sciences, Media and Cultural Studies, University of East London 
In this paper, by considering the works of three Indo-British artists, viz., Hanif 
Kureishi, Gurinder Chadha and Meera Syal, I want to probe the portrayals on 
Channel 4 of the shifting relationships and evolving immigrant sensibilities of the 
South-Asian Diaspora in Britain, particularly those based in London. The trajectory 
that the on-screen immigrant characters chart, depict the emerging cultural 
patterns out of the several decades of racial, religious and linguistic intermixing, 
the changing representations of which have been put forward by Channel 4 ever 
since. 
 
Clearly, there’s a marked change in concern that Channel Four has been able to 
grasp and tap. In my opinion, it began as an outright political anti-establishment 
stance, with Kureishi’s black humour and lewdness as metaphors and instruments 
against racialisation and ghettoisation of British Asians and Blacks, exposing the 
ruckus on the streets of suburban London on the one hand, while the inadvertent 

 8



interracial and interreligious relationships in the immigrant communities on the 
other.  
 
I will look at how Chadha and Syal (major contributors to British-Asian 
television/Channel Four) have been commercially much more successful than the 
sardonic Kureishi, though of course, the women came in during (or they 
themselves created?) a globally viable and expanding market for Indo-British 
ventures, both in India and abroad. My ‘key question’ is how far Channel Four has 
been representative of a changing British-South Asian presence in UK, and does it 
merit a re-interrogation especially after the Jade/ Shilpa race row. 
 

‘That's Why I'm Going to Channel Four … ‘Dennis Potter and The Quest for 
'Independence’ and ‘Taking Control’ 
John Cook, Senior Lecturer in Mass Media, Caledonian Business School, Glasgow 
Caledonian University  
The famous late television playwright Dennis Potter (1935-1994) is best known for 
his work at the BBC (Pennies from Heaven, The Singing Detective, Blue Remembered Hills 
amongst many others), however towards the end of his life, he decamped to 
Channel Four. It was at Channel Four - under the patronage of the then Chief 
Executive, Michael Grade - that Potter gave his famous final interview to Melvyn 
Bragg (Without Walls: An Interview with Dennis Potter, 1994) which touched millions of 
viewers and it was Channel Four which was instrumental in ensuring production of 
Potter's final posthumous works, Karaoke and Cold Lazarus (1996), by agreeing to 
enter into an unprecedented co-production alliance with the BBC. 
  
This paper will examine Potter's relationship with Channel Four, setting it against 
the backdrop of what it will argue was a 25-year struggle by Potter and his erstwhile 
producer Kenith Trodd to achieve a relationship with the television broadcasters 
that was founded on greater artistic respect and 'independence'. This included the 
formation (by Trodd) of the first independent TV drama production company, 
Kestrel, in the late 1960s and (by Potter and Trodd) 'PFH (Pennies from Heaven) 
Limited' 10 years later. The paper will suggest that in many ways, the 
'independence' concept which Potter and Trodd carved out in the late 1970s was 
one that provided a precedent for the 'broadcaster as publisher' model which 
underpinned the foundation of Channel Four, even though in Potter and Trodd's 
case this would ironically come to be undermined by none other than Michael 
Grade (in 1980 when, as Director of Programmes at London Weekend Television, 
Grade pulled the financial plug on PFH Limited’s ambitious plans to 'independently' 
produce a range of high-end drama for LWT). 
  
In exploring Potter's 25-year quest for true television 'independence', the paper will 
draw on a range of primary research sources, not least an interview I conducted in 
1990 with Potter on the eve of his departure from the BBC to Channel Four in which 
he candidly discussed the reasons he was moving to Channel Four in the context of 
his view of 'the way that television was going'. The paper will also include rare 
video clips from Channel 4 talks and discussion programmes which Potter 
appeared on in the early 1990s and that have never been aired since (Right to Reply 
Special; Opinions, both 1993). These show the extraordinary latitude which Channel 
Four, under the leadership and patronage of Grade, was prepared to give Potter at 
that time.  
  

 9



The paper will conclude by arguing that Potter's relationship with Channel Four 
provides an interesting case study in which to consider the relationship of a 
broadcasting institution like Channel Four as artistic ‘patron’ to the creative 
practitioner and conversely, the difficulties which artists like Potter face when, 
striving to tilt at television windmills, they attempt to achieve real ‘independence’ 
from the established broadcasting order.  
 
 

Drama on Four, 1982-1991 
Lez Cooke, Research Fellow in Television Drama, Manchester Metropolitan 
University 
One of the most successful and celebrated initiatives on Channel 4 in its early years 
was Film on Four, which almost single-handedly rejuvenated the British Film 
Industry in the 1980s. In 1992, the British Film Institute published John Pym’s book-
length survey of Film on Four, to mark its first ten years. Yet while Film on Four was 
celebrated for its contribution to British Cinema, the television dramas broadcast 
by Channel 4 during its first decade have received much less attention, apart from 
Brookside, Channel 4’s ground-breaking soap opera which helped to forge the 
channel’s reputation for radicalism in a repressive political climate. 
 
The veteran BBC producer David Rose was appointed Senior Commissioning Editor 
for Fiction at Channel 4, responsible not only for Film on Four but also for drama 
series and serials. Rose had previously been Head of BBC English Regions Drama, 
based in Birmingham, from 1971-81, where he led a highly creative department 
responsible for producing original ‘regional’ dramas by writers such as Alan 
Bleasdale, Philip Martin, Alan Plater, David Rudkin and Willy Russell. A number of 
English Regions Drama writers, producers, directors and script editors followed 
Rose to Channel 4, including Peter Ansorge, who was appointed Commissioning 
Editor for Series and Serials in 1987, after two years working as a script associate on 
Film on Four. The importance placed by Rose on filming on location at BBC 
Birmingham was significant when it came to Film on Four and BBC English Regions 
Drama’s emphasis on originality, innovation, diversity and the creative input of the 
writer was also important when it came to Channel 4’s drama output.  
 
This paper will reassess the television drama produced at Channel 4 in its first ten 
years, in the context of British television drama’s response to Thatcherism. Was 
this period the final stage in a ‘golden age’ of British TV drama, before deregulation 
and the advent of multi-channel television in the 1990s, when ratings increasingly 
became the measure for success? Or did Channel 4’s television drama in its first ten 
years mark a new phase in the history of British television drama, as significant in 
its contribution to British culture as the films produced for Film on Four? 
 

The Communicative Architecture of Television News: A Study of Channel Four News 
Simon Cottle, Professor of Media and Communications, School of Journalism, 
Media and Cultural Studies, Cardiff University and Julian Matthews, Lecturer in 
Media Communications, Bath Spa University 
This paper provides findings and discussion from a major academic investigation 
into international television news that includes the Channel Four News programme. 
Specifically, systematic findings and discussion relating to the communicative 
structures routinely deployed by Channel Four News in its programme presentation 
reveals both similarities and differences with other UK (and international) TV news 

 10



programmes. These similarities and differences, we contend, are important in so 
far as they shape and impact the public elaboration of contending issues and the 
engagement of cultural identities. Hitherto they have been overlooked and under-
theorised. In contemporary pluralized and agnostic societies how contending 
interests and cultural identities are deliberated and displayed in the public realm of 
television news is constitutive of processes of mediatized democracy. This paper 
explores the unique contribution of Channel Four News Programmes to this realm 
of mediatized democracy and how its communicative forms of presentation 
position it within the wider ecology of today’s television news.  
 

"Hysterical Christians" and "Sacred Cows" on Channel 4: Angela Carter's The Holy 
Family Album (Without Walls, 1991) 
Charlotte Crofts, University of the West of England  
The Holy Family Album was novelist Angela Carter's first foray into television 
documentary in which she imagines that all the representations of Christ in 
Western Art History are photos in God's photo album, only the Holy Father does not 
appear in any of the pictures because he's behind the camera, calling the shots. 
Using a mix of old-fashioned camera tricks and video wizardry, director JoAnn 
Kaplan brings Carter's script to life, whilst Carter's acerbic voice-over challenges 
Christian orthodoxy with her Oedipal reading of the crucifixion. 
 
Producer John Ellis at Large Door Productions Ltd was commissioned to make the 
programme by Waldemar Januszczak, Channel 4’s Commissioning Editor for Arts 
and Music at the time, who was looking for adventurous ideas for Without Walls, an 
eclectic arts series with an avant-garde brief. One might expect the programme to 
be “unconventional” given the heady mix of Carter’s committed atheism and 
Channel 4’s alternative remit, under the Broadcasting Act 1980 ‘to provide 
programmes that are calculated to appeal to tastes not generally catered for by ITV, 
and to encourage innovation and experimentation in the form and content of 
programmes ... in particular programmes for ethnic, cultural and occupational 
minority groups. It also has to ensure that a suitable proportion of programmes are 
of an educational nature or of a recognizably religious aim’ (MacDonald, 1988: 24, 
79). 
 
The programme was aired in the run up to Christmas 1991 and caused a great deal 
of controversy, including a vitriolic Times Editorial, a letter to Right to Reply and a 
complaint to the Broadcasting Standards Council (not upheld).  Returning to the 
programme in the current political climate it is fascinating to explore the role of 
Channel 4 in the commissioning, broadcast and the aftermath of the programme, 
and to wonder whether a programme like this would still get made today. 
 

‘The Life and Death of First Edition: a case study in children’s and educational 
broadcasting on Channel 4’ 
Máire Messenger Davies, University of Ulster, Cynthia Carter, Cardiff University 
and Stuart Allan, University of the West of England 
This presentation will be based on a case study of a Channel 4 Schools programme, 
now no longer in production: First Edition, 1994 - 2003. Drawing on uniquely-
accessible archive materials from the programme, the presentation will examine 
the perennially-besieged field of educational and children’s programming. It will 
suggest that the life and death of First Edition provides a fruitful case study of the 
impact of changing media technology, regulation, economics and conceptions of 

 11



the child audience on public service programme-making at the turn of the twenty-
first century.  
 
Educational and children’s programmes have always been seen as part of a public 
service broadcaster’s remit, but currently – 2007 – children’s programming, 
particularly in the commercial sector, is being curtailed. A campaign to protect 
children’s production in the UK, ‘Save Kids TV’ (http://www.savekidstv.org.uk/), is 
lobbying parliament, Ofcom and other policy-making bodies but it remains to be 
seen whether children’s production in the commercial sector can be saved. First 
Edition was a Schools programme and had a classic public service agenda, in that it 
conceptualised children as potential citizens, rather than consumers, both as 
audiences, and as participants in the programme. It was an extended news bulletin 
for 9 - 13 year olds, presented by Jon Snow, aired twice weekly on Channel 4 during 
the daytime, and produced by ITN & Libra Television. When the programme was 
cancelled in 2003 - to be replaced by another short-lived current affairs 
documentary, Citizen Power, seen as more economically viable than live news – the 
producers offered Davies, Carter and Allan their archive material. The researchers 
received a grant from the British Academy to archive what was seen as a valuable 
record of a particular moment in public service broadcasting: the beginning of the 
end of the broadcast era in educational television, and the move of educational 
output to the internet. First Edition was also of interest because of its crossover with 
the award-winning Channel 4 News, including having the same prestigious 
presenter, and because of its adult treatment of news material – including coverage 
of events such as 9/11.The programme was also innovative in its use of child 
reporters and presenters.  
 
This presentation will draw on materials from the First Edition archive, held at 
Cardiff University, and available to researchers (see 
http://www.cardiff.ac.uk/jomec/en/Archives/71.html). It includes videotapes of all 
the programmes, production documents such as scripts, tie-in newspaper cuttings 
and internet resources. The producers of First Edition were also in correspondence 
with children in a primary school in Glasgow who sent weekly letters to them, 
expressing their views on the programme and their interest in current affairs. The 
correspondence is part of the archive. The archive is supplemented by 
questionnaire data and audio interview recordings with pupils at the school who 
wrote to the programme makers and these will also be quoted where appropriate. 
 

“Flagship” Television: New Labour, Queer As Folk and the process of modernisation 
Natalie Edwards, Institute of Film and Television Studies, Nottingham University  
At the time of its initial screening in 1999, Channel 4 billed Queer As Folk as 
“flagship television”- unlike the channel’s previous gay-themed output, largely 
designed to cater to a minority lesbian, gay and bisexual audience. Despite its 
graphic sexual content, Channel 4 executives commended the programme for its 
mainstream appeal. This paper investigates both the political and industrial 
contexts of Queer As Folk’s production, looking at the multiple determinants which 
shifted gay programming from “special interest” to “flagship,” minority to 
mainstream: 

• the installation of a ‘modernising’ New Labour government in Britain in 1997 
• the media controversy surrounding amendments to the age of consent laws 

and the proposed abolition of Section 28; 
• institutional changes within Channel 4 in the run-up to 1999; 

 12

http://www.savekidstv.org.uk/
http://www.cardiff.ac.uk/jomec/en/Archives/71.html


• the influence of such American imports as Sex and the City, which reject the 
married-heterosexual paradigm and depicted frequent, explicit and 
unapologetic sex. 

 
I conclude by analysing the effect which the success of Queer As Folk has had on 
gay-themed programming in Britain since 1999 and the degree to which it has 
come to be incorporated into not only media but political discourse in the period 
since its initial broadcast run.  
 

Creating an iconic brand – an account of the history, development, context and 
significance of Channel 4’s idents 
Christine Fanthome is a freelance consultant/ Lecturer, Boston University (UK 
Programmes) 
On 2nd November 1982 multiple 3D brightly-coloured blocks exploded onto the 
nation’s screens with a fanfare, uniting to form a figure 4 to signify the launch of 
Britain’s fourth terrestrial television channel. This memorable ident was to endure 
for over 13 years, during which time it became synonymous with the concept of 
Channel 4 as a brand. It was superseded in 1996 by ‘Connections’ which 
superimposed four circles, one containing the figure 4, over images of Channel 4 
celebrities or ordinary people engaging in everyday life activities. Later in 1999 
viewers were offered the minimalist chic of the ‘Lines’ campaign, in which bars of 
related shades of colour traversed the screen bringing glimpses of what was to 
come. This was followed in 2005 by the current iconic idents which drew on the 
latest technology to revisit the original theme of re-converging 3D elements of a 
figure 4, albeit in a range of contemporary yet often surreal settings such as a 
council estate, motorway diner, Tokyo and Trafalgar Square. 
 
Why did the original ident endure for so many years, and what were the 
aspirations driving the quest for change? How significant is Channel 4’s unique 
remit to its branding strategy? What are the synergies between identity and 
output? How do these issues relate to the new digital channels and how and why 
do their idents differ from that of the main channel? 
 
This paper seeks to address these and other questions by tracing the history and 
development of Channel 4’s on-air identity from launch to the present day. It 
deconstructs the images, accounts for the rationale underpinning developments, 
appraises and evaluates the on-air products in the context of the changing wider 
broadcasting ecology, and estimates the contribution and value of the idents both 
in terms of reflecting the innate nature of the channel and also of strengthening it 
as a brand. It is based on an analysis of the work and observations of key personnel 
involved in the creation and development of Channel 4’s identity. These include 
Martin Lambie-Nairn who created the original ident, Steve White, Transmission 
Controller on launch night and currently Channel 4’s Head of Channel Operations, 
and Brett Foraker, Channel 4’s Creative Director, who together with NPC’s Russell 
Appleford is responsible for the acclaimed current idents.  
 
Channel 4’s idents reflect the development of the channel within an historical 
timeframe. Yet in attesting to the rise in the importance of branding within 
broadcasting over the past twenty-five years their significance extends well beyond 
the bounds of the channel itself. 
 

 13



Channel 4 - could it be a lesson for European public service broadcasters? 
Suzana Zilic Fiser, Media Communications Programme, University of Maribor, 
Slovenia 
The changes in media environment will significantly change present PSB and 
commercial broadcasters. One of the possible solutions could be seen in a hybrid 
model of PSB. The example of Channel 4 proves that media institution can work 
and satisfy cultural and economic dimensions of a society at the same time. 
 
 The aim of the paper is to examine the strategy and the background of activities of 
British commercial public service broadcaster Channel 4.  I am also going to discuss 
whether Channel 4 can work as a future model of Public Service Broadcasting in 
Europe. The presentation is based on findings of research of a long-running case 
study of commercial public broadcaster in UK. The research has been focused on 
the activities of a broadcaster that acts as a hybrid model of broadcasting. Special 
circumstances for establishing the fourth channel, its programme and financial 
strategy of broadcasting institution are also going to be analysed. Findings are 
based on the research of the most dynamic period of Channel 4. The aim of the 
paper is to find out whether both goals of the media institution; commercial 
(seeking for a profit) and public remit (social responsibility) could be fulfilled at the 
same time. I would like to provoke the thesis that social responsibility in 
broadcasting and profit seeking are incompatible. 
 

“Undramatic drama. Unreal reality.” Comparisons between C4 Drama and the 
improvised "drama" of Reality TV 
Adam Ganz, Lecturer in the Department of Media Arts, Royal Holloway, 
University of London  
 

When you’re looking for ambitious complex and above all modern 
TV you find yourself watching not British but American pieces, Six 
Feet Under, say or 24.  There are exceptions but the idea that 
British TV is teeming with that kind of creative risk is a joke.  
Mark Thompson (then Head of Channel 4).   
MacTaggart Lecture 2003 

 
Why has Channel 4 drama become so formally conservative with such predictable 
characters? In this paper I will argue that the formula of TV Drama as currently 
understood at Channel 4 means that strong writing is largely excluded in favour of 
formulaic ideas, highly controlled during development, and often originating from 
talent-owned production companies. At the same time The Channel’s investment 
in reality TV actually indicates an extraordinary breakthrough in the kinds of 
drama that might be possible using improvisation, multiple narratives and complex 
story structuring. 
 

Lost logos: Channel 4 and the branding of American event television 
Paul Grainge, Associate Professor in Film and Television Studies, University of 
Nottingham 
This paper examines branding strategies arising from Channel 4’s negotiation of 
the burgeoning multi-channel environment. With terrestrial channels wrestling 
with tangible losses in market share in the 1990s and 2000s, and with a host of 
cable networks creating powerful niche constituencies in their place, British 

 14



television channels such as Channel 4, ITV and the BBC developed a range of brand 
strategies in the resulting competition for audiences. From promotional campaigns 
and network tag lines to channel ‘idents’ and revamped logos, channel branding 
was fuelled in the 90s by what John Caldwell calls ‘the growing sense that there 
simply was not enough of an audience to go around, that is, not enough to share 
profitably with all of the competition’. As he suggests, ‘Branding was the first of 
many tactics that exploited the instability of the televisual form in the digital age’. 
In examining the will-to-brand in contemporary television culture, specifically as it 
bears on Channel 4, I will bring together two concerns: Channel 4’s development of 
graphically innovative channel idents and brand logos in the mid-2000s -
specifically, the current ensemble of logos that situate and project the ‘4’ in 
panoramic and geographically dispersed scenes - and the domestic marketing of 
American ‘event television’. Focusing on the way that Channel 4 has nurtured its 
brand identity through association with ‘quality’ American imports such as The 
Sopranos, Six Feet Under, Sex and the City, Desperate Housewives and Ugly Betty, I will 
examine the particular case of Lost.  
 
First aired on ABC in 2004, Lost is a key media property in the era of ‘convergence 
television’, epitomizing the kind of multiplatform content that, through cumulative 
series architecture and the spawning of books, web sites, chat rooms and phone 
messaging, enable audiences to immerse themselves in a brand world (a principle 
that has been accelerated, in a different vein, by multiplatform reality formats such 
as Big Brother). Critically, this paper considers the means by which Channel 4 
worked to position Lost as a signature media event, from its release of oblique, but 
highly atmospheric, television teasers, to the constellation of channel logos and 
series sponsorships that framed the ‘Lost experience’ before the property 
transferred to Sky in 2006. Critically, I consider how Lost can be linked to Channel 
4’s own promotional stake in quality popular television, a key, if not 
uncontroversial, platform of its contemporary brand identity. 
 

Becoming Independent: The Effect of Channel 4 on Female Career Paths in Television 
Julia Hallam, Senior Lecturer and Head of Communication Studies, University of 
Liverpool 
The emergence of Channel 4 in the early 1980s corresponds with enactment of 
equal opportunities legislation by the BBC and ITV as they responded to union 
evidence to the Annan report on the lack of women in key production roles. 
Channel 4, with its public service remit to serve minority audiences, tackled the 
problem by employing Liz Forgan, a former editor of the Guardian women’s page, in 
the key role of Senior Commissioning Editor for Actuality. The effect was 
immediately apparent when the Channel announced that their weekly half hour 
current affairs programme would be produced by women although a press release 
was keen to point out that the unprecedented move ‘had nothing to do with 
positive discrimination or social justice, it is a journalistic experiment’ (Channel 4 
press release, April 1982 in Baehr and Dyer 1987: 117). Drawing on programme 
archives and industry analysis, this paper will assess the contribution of the 
Channel to the development of female career paths in television in the 1980s and 
1990s, focusing in particular on the growth of the independent production sector. It 
will argue that by working as independent producers, women created programmes 
they were unable to make in the corporate climates of the BBC and ITV, leading to a 
wave of innovative programming that, by the early 1990s, was being taken up by 
Channel 4’s competitors.  
 

 15



Opening the Box: Channel Four’s Contribution to Media Literacy 
Bruce Hanlin, Senior Lecturer in Media and Journalism, University of 
Huddersfield 
The first decade of Channel Four’s existence was a period of unprecedented debate 
and controversy for the media in Britain - a period when the media not only 
reported the news but began to make the headlines themselves. The launch of 
Channel Four in November 1982 was, of course, one such headline. It came a few 
months after the reporting difficulties of the Falklands/ Malvinas conflict and a 
little more than a year since Times Newspapers passed controversially into the 
hands of Rupert Murdoch.  
 
Murdoch’s ‘Wapping Revolution’ and the sudden expansion in newspaper 
publishing it encouraged came four years later, and by then Channel Four was 
pioneering a new type of television programme that looked behind the headlines to 
show how media content was created, packaged and delivered.  The six-
programme series Open The Box, which began in May 1986, had a directly 
educational aim (it was co-produced by BFI Education) and connected with the 
expansion of Media Studies as a subject in schools and higher education. It was 
followed the next year by The Media Show, which was to run for four years and 87 
programmes. The focus was mainly on production and marketing in television and 
cinema, but with frequent items on advertising and more occasionally on radio and 
the press, and with an interesting international agenda. This formula was so 
attractive that within a year the BBC had poached both the idea and the founding 
editor (Michael Jackson) for its own foray into arts and media with The Late Show on 
BBC2. 
 
For television the key development in this period was the long debate leading up to 
the 1990 Broadcasting Act. Meanwhile in the press the circulation battle between 
the tabloids caused increasing complaints about sensationalism and invasion of 
privacy, leading to parliamentary debates, official enquiries, reform of the Press 
Council and its eventual replacement by the Press Complaints Commission. These 
developments formed the backdrop for a relentless expose of journalistic 
misdemeanours and editorial prejudice by a new programme, Hard News, which 
began in April 1989 and ran for 70 programmes over the next three years. 
 
The Media Show and Hard News were quintessential ‘public service’ programming, 
attracting consistent interest but never the size of audience likely to greatly excite 
advertisers. While helping to fulfil Channel Four’s remit they turned the spotlight 
on areas that were otherwise looked at only occasionally, if at all, by other 
channels.  
 
This paper will review some of the issues they covered and assess the contribution 
they made to public awareness of the media debates and to more general 
understanding of the workings of the media. 
   

Pushing the Boundaries in Popular Drama: Assessing Brookside’s Legacy 
Lesley Henderson, Lecturer in Sociology and Communications, Brunel University 
During the 1980s and 1990s the Channel 4 soap opera Brookside developed a number 
of storylines which pushed the boundaries of popular television drama in form and 
representation (the first lesbian kiss, the longest story arc, the ‘stripped’ story 
special). The programme became the focus of considerable public debate and 

 16



provoked significant discussion in wider media. This paper draws upon interviews 
with programme producers and scriptwriters who were involved in developing key 
storylines to address their motivations and values which underpin the Brookside 
approach. Using the case study of the ‘Jordache’ story (a ground breaking treatment 
of sexual violence and incest in popular television) it critically discusses how the 
programme provided a crucial template for developing controversial material in 
pre-watershed ‘entertainment’ television. The paper also discusses key findings of 
research conducted with audiences to consider issues concerning censorship and 
controversy and the ways in which audiences were targeted and envisaged by the 
team. In particular it raises questions concerning the potential of television drama 
to make an impact on audience understandings of previously ‘taboo’ topics and 
argues that it is important that those interested in media and public issues should 
consider the role of popular television as a site of definition. The paper concludes 
that such storylines pushed British drama in specific directions and has provided 
British television drama with an important legacy of programming for social 
change. 
 

S4C: Placing the First 25 years in an International Context 
Elin Haf Gruffydd Jones, Lecturer, Department of Theatre, Film and Television 
Studies, University of Wales, Aberystwyth 
This paper will present an analysis of S4C as the first in a series of dedicated 
television channels established during the past 25 years in a number of minority 
language communities all across Europe, and indeed in other parts of the world. In 
placing S4C in the context of other minority language television providers, this 
paper will seek to identify commonalities and contrasts between it and other 
broadcasters operating in similar linguistic situations in terms of the terms of 
reference upon which the broadcasting authorities were established as well as the 
policies and practices of their various channels. The paper will draw upon the work 
of the Mercator Centre, based at the University of Wales Aberystwyth whose 
research on minority language media is well established in the European context. 
In doing so, it will also address wider issues such as the typology of media in 
minority languages and aim to identify specific threats and unique opportunities 
facing minority language broadcasters and content providers – with a particular 
focus upon S4C and the Welsh context – in a multi-platform, de-territorialised, 
global environment.  
 

Channel 4 and the History Documentary Boom 
Dafydd Sills-Jones, Lecturer, University of Wales, Aberystwyth 
Many commentators within academia, the television industry and journalism have 
located a boom in the production and viewership of historical documentaries on UK 
terrestrial television during the late 1990s. Such claims raise important questions: 
what empirical evidence exists to support this notion, what were the factors that 
led to this boom, and what was the role of Channel 4? This presentation examines 
the motivations of individuals and institutions involved in the production of 
historical documentaries shown on Channel 4 since its inception. 
 
In a period which has seen a dramatic transformation in the political economy of 
television in the UK, the documentary and other ‘serious’ forms of programming 
seem to have lost ground to newer hybrid forms of factual programming. Such 
factual entertainment forms, according to John Corner have exchanged 
documentary’s seriousness in favour of entertainment, a change that has breathed 

 17



new life into an ailing form. Critics such as Kilborn and Dovey see this shift as a 
consequence of the marketisation of television during the 1990s, and have an 
altogether darker view of its consequences for the public sphere. But where does 
historical documentary fit into this picture? Does its increase signify a rearguard 
action against the forces of commercialisation? Or is the blossoming of history 
documentary a welcome effect of new technology and a market-led sense of 
experimentation and invention?  
 
I will outline how issues surrounding the fast-changing political economy of 
television throughout the 1980 and 1990s can be said to have influenced editorial 
decisions made by producers and commissioners of historical documentary. I will 
do this by presenting the fruits of research into the schedule of Channel 4 and 
other broadcasters, of over twenty in-depth interviews with commissioners and 
producers, and an analysis of industrial literature surrounding the business of 
producing historical documentaries. I also will illustrate through the use of clips 
from key Channel 4 historical documentaries. 
 

A Winter of Discontent? Whatever You Want and Post-Punk Popular Music Culture 
Paul Long, Department of Media and Communication, University of Central 
England  
Like the more well-remembered and celebrated Tube, Whatever You Want and its 
‘supplement’ Whatever You Didn’t Get, ran on Channel Four from its very first week 
for a relatively short run into early 1983. It was produced by RPM (Rock People 
Movies) and hosted by the relatively unknown Keith Allen.  
 
It featured a mixture of the then nascent ‘alternative’ comedy (courtesy of Allen 
and Peter Richardson), current affairs and, predominantly, a range of live music 
performances. The roster of bands and artists included Killing Joke, The Birthday 
Party, Fad Gadget, Jah Wobble and many more indicative of a ‘post-punk’ landscape 
of music that offered an alternative to mainstream pop and rock. 
 
This paper draws upon archival research into the series conducted at the BFI, 
examining the social, cultural and institutional context of the show. It seeks to 
explore the way in which the series can be understood generically (pop music 
programming, ‘youth’ TV) and as an exemplar of the founding remit of the Channel 
Four. The paper will examine the ways in which the interaction of current affairs, 
‘comedy/satire’ interacted with contemporary aspects of popular music discourse. 
It will also relate the show to The Tube and the manner in which such shows are 
canonised as well as the popular archive they present or are used for. 
 
Twenty-five years later, the majority of musical TV programmes seem to exploit 
two main lines: the hit parade lists with their respective video-clips, 
or programmes focused on discovering new unknown pop-stars, like American Idol, 
Star Academy or The X Factor. These programmes are more centred on the process of 
the creation of a commercial product and, consequently, in finding some patterns 
of reproduction cover-versions, rather than offering real samples of production. 
And although in those shows there is a sense of active participation from the 
spectators through mobile phone votes, these programmes lose part of that 
dialogue between society and popular music and culture that characterized The 
Tube so much as a pioneer. In its portrayal, there is a bit of history, a piece of 
the underground and the popular culture of an epoch, which this paper would like 
to explore. 

 18



 

‘Keeping It Real’: The Politics of Multiculturalism, Mainstreaming and Mandates 
Sarita Malik, Brunel University 
This paper will focus on the issue of policy and practice in relation to the area of 
cultural diversity in UK television policy, and specifically Channel 4.  
 
When it launched 25 years ago, Channel 4 was established with black and other 
ethnic minority programming built into its structure with a Multicultural 
Programmes Department and dedicated Commissioning Editor. Channel 4 had been 
vociferously campaigned for by those who realised the importance of a third space 
to the BBC and ITV duopoly. By the mid 1980s, Channel 4 was airing a number of 
‘black programmes’ targeted at African-Caribbeans and Asians. Channel 4’s unique 
public service role was coupled with a ‘duty to be different’.  
 
In 2002, Channel Four decided to scrap its long-standing Multicultural Programmes 
Department, preferring to incorporate its ethnic minority focus into future 
mainstream programming. But was this decision based on cultural intelligence or 
commercial pressure, and what impact has it had in an already dramatically 
changing television landscape? 
 
Channel 4 maintains its strategic pledge to cultural and other diversity (“it lies at 
the heart of our remit”), and it continues to be recognised as a perfect model of 
diversity-aware media both within Europe and internationally. However, new 
conceptualisations of cultural diversity as related to ideas around economic 
productivity, social cohesion and democratic renewal, have coincided with the 
emergence of altered hierarchies and models of cultural representation. Changes in 
dedicated institutional commitment have coincided with ethnic minorities being 
incorporated as a more general part of the mainstream.  
 
Shifts amongst ethnic minority audience patterns have also signalled a broader 
fragmentation of the UK television audiences. With a plethora of viewing options 
and channels across news and entertainment, and the ability to pick and choose 
from and produce a broader range of media, we are seeing what Philip Schlesinger 
has termed "identity by choice", where communal values are being reflected in and 
forged out of channel proliferation. Accompanying this broader range of 
representation is the opportunity to access coverage outside of a UK context and 
connect with the Diaspora, something that has been important for sections of the 
Asian audience, for example, since the early days of multicultural programming. 
Asian viewers were among the first sub-demographic group to turn to pay-TV 
models and have, since the mid-1990s, increasingly moved away from free-to-air 
channels such as Channel 4. This has put ethnic minorities at the centre of the 
commercial threat posed to terrestrial broadcasting. 
 
What have these changes meant for Channel 4? What is the future of cultural 
diversity on the Channel as the notion of ‘multiculturalism’ itself is being broadly 
contested and other forms of diversity are becoming more pronounced? Was the 
2007 Celebrity Big Brother furore, as some have suggested, a symbol of the end of the 
Channel’s commitment to ethnic minorities?  
 

 19



When the Underground takes The Tube 
Manel Jiménez Morales, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona 
As a perfect paradigm of autonomy and self-management in television, Channel 
4 dramatically launched The Tube in its first week of broadcasting with this 
uninhibited and provocative programme not subject to the strict rules of BBC public 
service broadcasting. The Tube first launched in 1982 from the Newcastle 
Studios and was conceived principally as a musical programme which broadcast 
live performances of both new and established Anglo-Saxon bands. But the 
contents revealed larger interests in fashion, arts, (sub)cultural trends and other 
social manifestations linked to the world of music.  
  
During its five years of broadcasting The Tube became the noisy voice of a part 
of young society which found its expression through music. A representation of a 
particular public sphere emerged on the small screen thanks to the bands which 
appeared in the show. The programme was a real platform for appreciating their 
music style, their lyrics and their aesthetics, and consequently it offered clearly an 
idea of pop-cultural interests among young English people in the eighties.  
  
This article tries to explain how The Tube gave voice to this generation. The 
programme found its own fresh and carefree register through its presenters and 
participants, its casual look and with the studio audience which played a really 
active role during transmission. Channel 4 underlined youth/social differences 
with its own special language which the programme articulated every week. Some 
controversial and challenging subjects were dealt with from an innovative point of 
view and, sometimes the implications with social or political issues shared the 
stage with the bands which visited the studio.  
  

Restless Natives: Film on Four, FilmFour and the case of Scotland, 1982 – 2001 
Jonathan Murray, Lecturer in Film and Visual Culture, Centre for Visual & 
Cultural Studies, Edinburgh College of Art 
Channel 4's central role in preserving and subsequently defining, whether for 
better or worse, the aesthetic and representational characteristics of British Cinema 
from the early 1980s on has become a central truism within British Cinema Studies. 
Much seminal critical work on the broadcaster's role within British cinema 
understands the Channel's institutional agenda as fluid, fragmented and 
susceptible to wholesale revision, much different in 2002 compared to 1982. Yet the 
national-industrial context in which a series of different commissioning agendas 
are argued to have been at work is regularly understood in a much more static and 
homogenous way: consistently, unchangingly 'British'. Comparatively little work 
has been undertaken to date on the differing ways in which Channel 4 rationalised 
its activities and influenced developments within the British nations plural, as 
opposed to the British nation singular.  
 
This paper aims to start filling, albeit in a very minor fashion, that absence in the 
critical literature on Channel 4. It does so by investigating the broadcaster's role 
within and influence over the development of Scottish film culture from the early 
1980s. On the one hand, what is thus traced looks like an uneasy, but 
comparatively one-sided relationship of dependence. The two best-known and 
most important expansions of Scottish feature production, the first between 1981 
and 1985, the second 1995 to 2001, were both dependant on sustained and 
significant financial support from Channel 4; the respective ends of both periods of 

 20



growth are roughly conterminous with the broadcaster's patronage moving 
elsewhere within the UK and beyond. Yet on the other, during the mid-90s the 
Celtic tail often seemed to wag the British metropolitan dog, despite the huge 
differences in locally-available production funding. Post-Shallow Grave, 
developments within and films from one of Britain's 'Celtic Fringes' were crucial in 
re-shaping the priorities driving Channel 4's UK-wide film funding activities, not to 
mention the way in which the broadcaster rationalised and justified these to 
observers.  
 
This paper therefore argues that the traditional critical view of Channel 4 as a 
radical metropolitan development which made possible a range of activities within 
the British nations and regions might usefully be re-thought on occasion, 
acknowledging and emphasising instead the historic extent to which the ostensibly 
dominant metropolitan core of British cinema has often been influenced by and 
reshaped from that cinema's apparently powerless peripheries. 
 

Kabaddi – The Triple Whammy? 
Tom Nicholls, Senior Lecturer in Media theory, Media Production Department, 
University of Lincoln 
The televising of Kabaddi on Channel 4 could be seen to hit three key purposes of 
the channel, to broadcast to minority cultures within the UK, to serve and develop 
an interest in a new, minority sport as part of Channels 4’s sports output, and to 
commission programmes from small independent producers rather than the ITV 
network stations. Kabaddi is an Asian sport, most popular in Indian, and Pakistan, 
involving two teams who attempt to tag and capture each other. Much as the 
earlier (1987) coverage of Sumo championships did, this presented an unusual 
aspect of a minority culture to UK audiences. Produced by Endboard Productions, a 
small, Birmingham-based production company, Kabaddi ran for two series in 1991 
and 1992). However, during this short run it created a brief national following for 
the sport, not to mention a playground craze. 
 
This paper, based upon a small scale study of Endboard and textual study of the 
programmes, will consider the process of commissioning and the extent to which 
Kabaddi fulfilled the channel remit as part of a wide portfolio of minority sports 
and minority programme-makers. The opportunities it raised for a regional, 
independent production company, primarily concerned with Indian and British 
Asian issues will be considered. The intention of the new channel was to allow for 
new voices in television, but it is often assumed that post-1990 this became less 
frequent with the change in funding regime. How far Kabaddi demonstrates an 
opposing trend will be considered.  
 

GBH (1991): ‘Quality’ Authored Drama, Politics and Public Debate 
Leah Panos, University of Reading 
Alan Bleasdale’s GBH remains one of Channel Four’s most controversial and widely 
seen serial dramas in its 25 year history.  Its critical portrayal of a northern city in 
the grip of a far-Left council headed by megalomaniac madman, Michael Murray, 
(played by Robert Lindsay) and a thinly-veiled reference to Liverpool under Derek 
Hatton’s Militant Labour, who encounters his nemesis in the liberal Head Master, 
Jim Nelson (Michael Palin), provoked both consternation and praise. 
 

 21



The case serves as a prime example of how, in the post single-play era, socially and 
politically informed serial television drama still had the capacity to generate public 
debate and become a national talking point, as it achieved sufficient 
newsworthiness to warrant a promotion from the review pages of the press to 
leading front editorials and commentaries.  
 
In this paper I will explore the status and role of drama such as GBH for Channel 
Four at the time, in terms of its programming policy, remit and reputation for 
pushing boundaries and the factors in its success as a ‘quality’ authored drama and 
the controversy it courted. I will also focus on specific themes and formal aspects 
of the serial, examining how far it subverts ‘traditional’ modes of social realism and 
political satire in its anti-ideological stance and its focus on individuals’ damaged 
psyches and personal moral conundrums. 
 
Bleasdale was criticised by some for having betrayed his roots and ‘sold-out’ the 
socialist cause he once championed, and celebrated by others for confronting 
difficult issues about the contemporary state of the left. Critics were also split by 
the comedic modes of surrealism and melodrama adopted by Bleasdale and the 
extent to which the caricatures of his leading roles deviated from more credible 
and ‘serious’ realist models. 
 
The mood and content of the drama encompasses the confusion and disorientation 
experienced by socialists after the collapse of the Communist bloc, the defeat of the 
British Left during the 80s and widespread disillusionment with politics, and, in its 
rejection of ‘extremist’ factions and privileging of personal over social change, GBH 
strongly advocates a moderate ‘third way’.  
 
The tagline widely used to promote the drama, ‘… one caring liberal madman’s 
odyssey through the appalling farce of life in Great Britain today … trying to make sense of 
the place’, sums up the psychological and political breakdown and the conflation of 
ideological and moral values that GBH heralded. 

The 2003 Invasion of Iraq: assessing the ‘spirit of innovation and scepticism’ at 
Channel Four News 
Katy Parry, University of Liverpool  
According to its editor, Channel Four News aims to ‘provide a broadsheet news 
service which reflects Channel 4’s own spirit of innovation and scepticism’, with a 
commitment to ‘set[ting] our own agenda’ and ‘com[ing] up with a distinctive take 
on events.’ The following paper provides an assessment of the broadcaster’s 
success in these areas through an analysis of its coverage of the 2003 invasion of 
Iraq. Through the use of both quantitative and qualitative analysis techniques, we 
compare this coverage to that of other broadcasters to assess the extent to which 
Channel Four News did in fact offer its viewers an original and distinct take on this 
highly controversial event.  
 
The paper forms part of a broader ESRC-funded study into UK media coverage of 
the 2003 Iraq conflict. It draws from a detailed content analysis of the flagship 
evening news bulletins for BBC1, ITV1 and Channel Four in the early days of the 
conflict in 2003. We sought answers to the following questions: 

• To what extent did Channel Four News offer an alternative account of the 
Iraq conflict to the other terrestrial evening bulletins?  

• Which elements of the reporting could be said to have been noticeably 
innovative or sceptical?  

 22



• When coverage was critical, subjective or ‘biased’, which side(s), if any, did it 
tend to favour?  

 
In addressing these questions, our quantitative analysis paid particular attention 
to: the prominence broadcasters gave to different themes or topics; the diversity of 
the sources they used to provide comment; the reporters’ tone towards the key 
individuals and groups involved; and the relative prominence of the main 
rationales for or against the Anglo-American invasion. These results have been 
complemented with a more nuanced framing analysis that considers the verbal 
and visual cues that may guide viewers’ interpretations of the conflict and of the 
reasons put forward to justify it.  
 
We found that Channel Four News, which had been accused by the Anglo-
American ‘Coalition’ and its sympathisers of being overly critical, in fact 
demonstrated a commitment to impartiality. In line with the editorial statement 
cited above, Channel Four correspondents were in general more sceptical of 
coalition claims and were more active than their competitors in seeking alternative 
views to the official position. We also found that the tone of reports about costly 
coalition errors, such as civilian casualties and the failure to maintain law and 
order, tended to be more critical. 
 

The Irish Angle: C4, Ireland and the Irish in Britain 
Lance Pettitt, Principal Lecturer in Media and Popular Culture, Leeds Metropolitan 
University and Helen Gibbins, University College, Cork, Ireland 
This paper will shed new light on the cultural history of the Irish in Britain during 
the 1980s by analysing The Irish Angle (1983-87). The context for the series was 
Channel Four’s unique remit as a commissioning broadcaster to reflect Black, Asian 
and Irish identities in Britain. The Irish Angle addressed two kinds of viewer in a 
seminal fashion during the 1980s: the long-standing Irish community in Britain and 
a left-liberal audience sympathetic to and eager for independent views that dared 
to dissent from the Thatcherite view of Ireland.  In the politically-charged climate 
in the immediate wake of the Republican Hunger Strikes this was a bold 
commissioning strategy.  Emblematic of its broad interest in and commitment to 
re-presenting Ireland and the Irish as a minority community, the series provides an 
ideal case study. As has been noted (Pettitt, 2000a: 156-58), this series was a 
precursor to later cable and satellite initiatives in the 1990s addressing a more 
confident, affluent Irish community.  In terms of film and television representation, 
McIlroy, 1986; Barton 2004; Pettitt 2000, have provided case studies of individual 
directors from earlier periods (e.g. Hurst and Donnellan) but little work has 
appeared yet on institutional contexts of the independent production sector’s 
treatment of Ireland (Curtis, 1984) particularly in relation to new commissions for 
TV produced by the advent of C4 and the cross-over of Irish-produced RTE material 
transmitted by C4 in themed programming strands. 
 
Viewing one series in its entirety at the BFI allowed for a detailed revision of 
current metadata where necessary on the existing data base.  However, the heart of 
the project will be to provide a close textual analysis of individual programmes, the 
range of topics, films/ programmes, and address questions of scheduling and re-
purposing of RTE-generated material, including its sporting, arts and popular 
entertainment strands.  My hypothesis is that The Irish Angle reflects tensions 
within C4 in this period as the organisation attempted to address divergent 
audiences. Such tension arose from its distinctive commitment to commission 

 23



formally inventive and radical TV and the need to address taste communities 
defined by a more conservative aesthetic, formed within their ethnic-national, 
generational and class identities. The series spans the period of a diplomatic 
rapprochement in Anglo-Irish relations yet episodic political violence leading to 
unprecedented media censorship (1988), and an increase movement of Irish people 
to Britain including, as well the traditional lower socio-economic groups, a nascent 
professional middle-class migrant. In this way, the paper will explore how the 
issues of class, ethnicity and media representation raised by the series articulate 
with the ‘high’ politics of period, including the formation of ‘Irish Studies’ within 
the academy? 
 
 

Critical Discourses: Channel Four News and the Conflict in Iraq 
Stuart Price, Senior Lecturer in Media and Cultural Production, De Montfort 
University 
Channel Four’s news coverage of the conflict in Iraq has been notable for its critical 
assessment of the formal positions taken by the US and UK governments. Its 
reports on the 2003 War and the subsequent ‘insurgency’ have demonstrated an 
awareness of the rhetorical character of official statements, together with an 
appreciation of the increasing chasm between these utterances and the situation 
‘on the ground’.  
 
This paper, written from a critical realist perspective (Archer, et al, 1998), supports 
this distinction between a ‘discursive’ and an extra-discursive reality (Foucault, 
1980), but poses additional questions about the nature of contemporary journalism. 
Using a form of thematic analysis, it identifies a series of key events, including the 
opening phases of the conflict and major incidents during the occupation, which 
reveal the extent of Channel Four’s ‘dissent’ from official perspectives. 
 
The paper concludes by asking if the Channel’s Iraq coverage, despite its 
progressive orientation, fell short of a radical critique of state power. The outcome 
of this question turns on how we should regard its presenters’ use of the same 
rhetorical techniques employed by the politicians subjected to critical scrutiny. In 
other words, in their use of the inclusive ‘we’ (Atkinson, 1984) to indicate a national 
perspective on the ‘war on terror’, did Channel Four elide an essential difference 
between those in positions of authority, their own news journalists, and an absent 
public in whose name the whole process of enquiry is justified? 
 

Are We All Out Today? Context and Legacy: The significance and legacy of Channel 4’s 
Out on Tuesday and Out (1989-1994) 
Tony Purvis, Lecturer, Department of Cultural and Media Studies, Newcastle 
University and Gareth Longstaff, PhD student in Media and Culture, Newcastle 
University 
What does it mean to view a television programme? And what does it mean to view 
a programme that represents your identity? What happens if you are excluded from 
representation altogether? What does it mean to be included, to be able to speak, 
and to be seen and heard? Do television series, which always have a lifespan, have 
a legacy? Is television output able to say something about an identity that has 
passed? And can such output represent the ‘now’ of identity and its futures? These 
are important questions in any conference which deals with programming, 
diversity, representation, and production values; and they are key questions which 

 24



our discussion of Out on Tuesday and Out (1989-94) will explore and examine in 
relation to history and legacy of LGBT identities.  
 
This body of work and Channel 4 generally, has a context before it has a legacy. 
British television during the period up until the mid-1970s was consumed within a 
culture and society still pledged, albeit problematically and precariously, the 
concept of the nation. Despite much national upheaval during this period, 
institutions such as education, the Church, and the BBC relied on consensus values 
and thus ensured a degree of political, social and institutional consensus. The 
televisual representation of this culture on ITV and the BBC invariably reinforced 
family values, heterosexual relations, domesticity, and monogamy.  
 
By the 1980s and early 1990s, this common culture was more under threat than 
ever before. Film output such as My Beautiful Launderette and Looking For Langston 
served to question the dominant culture’s relationship to Black, Asian, and sexual 
sub-cultures. And in television, it was Channel 4 which championed the concerns 
and anxieties of Britain’s ethnic and sexual minorities. The neo-conservative 
politics of the Thatcher years, alongside a commitment to monetarist economics, 
were being questioned by the trade unions and coalitions on the Left. But the 
personal-political and cultural dimensions of the period were also being scrutinised 
by, amongst others, Channel 4, in its diverse output. It was the groundbreaking Out 
on Tuesday and later Out which first facilitated a public voice for LGBT filmmakers, 
media production teams, reporters and researchers. This output also gave voice to 
the concerns of LGBT audiences and communities within and beyond the UK. 
 
How might this output be assessed? What were the production values which 
underpinned Out on Tuesday and Out? Did these programmes really document the 
changes in sexual politics taking place in the period 1989-1994? How reflective were 
these reports of the politics of sexuality and identity? What is its legacy in terms of 
media analysis and media production today? Are we all ‘out’, today, in the post-
gay, queer new millennium? It is questions such as these which will structure the 
discussion and analysis of two of the most ground-breaking programmes of the last 
fifty years. 
 

Channel 4: A Scottish Perspective 
Alistair Scott, Lecturer, School of Media, Language and Music, University of 
Paisley 
Even before November 1982 and the coming of Channel 4, Scotland was a 
significant, small centre of independent film and television production. This paper 
surveys how Scottish companies and independent producers were able to win 
commissions in the early days of the channel and quickly establish Scotland as the 
largest centre of ‘indies’ outside London and the M25. The range of commissions 
meant that that throughout the 1980s there were often programmes with a clear 
Scottish identity on C4. The paper will chart how the vocal demands of Scottish 
independents was partly responsible for the development of a more structured 
‘nations and regions’ policy in the course of the late 1980s and into the 1990s and 
investigates what has happened to Scottish companies twenty-five years on. 
 
‘Indies’ came into existence in Scotland long before the Annan Committee or the 
Broadcasting Act of 1980. In both Glasgow and Edinburgh there was already the 
infrastructure of a loose confederation of independent film and television 
companies eager to win business from the proposed new fourth channel. This was 

 25



also a collection of film-makers who were familiar to the in-coming first Chief 
Executive of Channel 4, Jeremy Isaacs. Isaacs was a native Glaswegian who had 
spent his whole career in London, until his last job before going to Charlotte Street 
and Channel 4.  As a freelance producer Isaacs had been hired by Scottish TV to 
produce their big-budget franchise-round-winning, feature length drama A Sense of 
Freedom, based on Jimmy Boyle’s autobiography.  The production of this film meant 
that Isaacs had spent several months in Scotland and had met all of the local 
independent film and television community.  And consequently they all felt 
confident to approach him directly with a wide range of ideas for programmes. 
 
As well as already having a loose pre-existing infrastructure Scottish independents 
started their relationship with Channel 4 with a heightened consciousness about 
the treatment granted to another part of the United Kingdom in the Broadcasting 
Act. The campaign of the Plaid Cymru leadership had led to the establishment of 
S4C in Wales in the place of Channel 4.  Some Scottish producers argued that if the 
Welsh language film-makers had this outlet it was appropriate that Scottish 
companies and Scottish talent must be represented by a proportionate outlet on 
Channel 4. 
 
In 2007, after twenty-five years, Channel 4’s only office outside London is in 
Glasgow and the output produced in Scotland is still an important element of 
Channel 4’s mix with regular series such as Location, Location produced in Scotland 
and significant one-off dramas such as Wedding Belles reflecting contemporary 
Scottish culture. But the shape of the industry is now very different.  The paper will 
investigate what remains of the original Scottish pioneer production companies 
and examine what this reveals about the changing structure of the industry.   
 

Channel 4’s Dockers: a move beyond the rhetoric of participation? 
Karen J. Shepherdson, Principal Lecturer, Canterbury Christ Church University 
Raymond Williams stated that the inclusion of ‘ordinary working people’ in 
television production should be of ‘great interest’ to us’ (Williams, Screen: 77). Such 
inclusion appears to offer a double opportunity: the ‘ordinary working person’ is 
given the chance to articulate authentic experiences and, by using ‘real’ people 
from their own locales, such drama can perhaps amplify its own authenticity. Few 
television dramas provide genuine opportunity for either the inclusion of 
participants or for them to contribute to their own dramatic re-presentation. 
However, Channel 4, throughout its existence, has been an occasional site for the 
articulation of the demotic voice through drama. This paper, as part of a larger 
research project, will examine how ‘ordinary’ people, in this instance specifically 
dockworkers, have contributed to their own representation through television 
production.  
 
Channel 4’s Dockers (1999) was a single drama, innovative in its production, 
emerging from a WEA course and written by fourteen sacked Mersey dockers, along 
with two of their wives and the professional writer Jimmy McGovern. A parallel 
documentary was also produced Writing the Wrongs which, as its title connotes, 
charted both the writing process of the drama and the history of the dock dispute 
upon which the narrative is constructed. 
 
It is this accompanying documentary that provides the revelatory perspective. It 
shows, perhaps inadvertently, that demotic participation in television production 
remains highly problematic. On first viewing it is both deeply moving and 

 26



convincing: working-class men and women are given the opportunity to write their 
story, seemingly within a democratic forum, with the means to harness television 
as a medium and drama as a form in which to articulate their own narrative. This 
appears to demonstrate television as potentially, according to Raymond Williams’ 
earlier suggestion, a genuinely ‘socially extended medium’. 
 
This parallel documentary, whilst movingly showing the sacked men and their 
wives struggling to craft nascent writing skills, more importantly reveals the 
hierarchical power relationship between the professional writer and the men and 
women. It shows Jimmy McGovern taking their contributions away to shape the 
writing to a broadcasting standard and, with the script completed, experienced 
professionals occupying the key roles of producer (Sally Hibben) and director (Bill 
Anderson). In addition, a further power relationship is shown between the entire 
writing team (including McGovern) and the commissioning channel: Channel 4.  
 
This paper will examine how television, by its very nature, is perhaps bound to 
transmute the demotic voice to the point of silencing it, and in this instance how 
genuine dockers contributed to the drama, yet ultimately have their voices 
confined by the context in which they are presented. 

 

Chairing S4C 
Elan Closs Stephens CBE FRSA, University of Wales, Aberystwyth 
Over the past eight years I have been appointed by Chris Smith and then Tessa 
Jowell at DCMS to Chair S4C (actually still a non-devolved public body) and I ended 
my term of office after the statutory two terms on March 31st last year. I then 
returned full time to Aberystwyth University where I hold a Chair in 
Communications and Creative Industries. During my time in S4C I was severely 
constrained as an academic by the fact that Chairs are seen to speak on behalf of 
the institution.  In particular, in the case of S4C, we had a substantial funding 
stream from the BBC which made it very difficult to confront the organisation. I will 
present a paper on eight years of Chairing S4C as an academic looking back on the 
absolute threat and possibilities of digital television and multi platform television 
to a minority language.  These include in the case of S4C: 

• the very early move to digital; 
• the understanding of digital as volume, almost wallpaper television; 
• the growing understanding that multi platform is more highly competitive 

and that wallpaper will not do; 
• the growth of multi channel strategies where S4C cannot compete; 
• the ultimate emphasis on creativity; 
• the new platforms. 

 

Channel 4 and Comedy: The Case of Peep Show 
Phil Wickham, Curator (Television), BFI National Archive 
From its birth Channel 4 has used comedy as an indicator of its difference from the 
rest of British television. From the transmission of The Comic Strip's Five Go Mad in 
Dorset on the opening night, C4 set out to move the boundaries of comic forms, 
content, and audience expectations. Over the years this has elided with the 
channel's pursuit of a specific demographic, the 16 - 34 age group. Comedy has 

 27



come to be seen as a way to reach this audience - a group judged open to outrage 
and adult content, and willing to embrace dissonant forms.  
 
Peep Show (Objective Productions 2003 - ) has been one of the channel's recent big 
successes, at least critically.  The series follows the adventures of twentysomething 
flatmates, corporate Mark and 'alternative' Jez, partly through the device of a point- 
of-view perspective that sees the action through their eyes and allows us into their 
head to hear their unspoken thoughts.  In this paper I argue that it represents a 
number of trends within Channel 4 comedy content in its experimental use of 
address and technique, and because it features  young protagonists and adult 
content.  However, the show also raises some tensions in Channel 4's approach to 
comedy.  Much of its success, despite its modernity, derives from classic sitcom 
influences on British TV.  And sitcom, notwithstanding some recent hits, has not 
always seemed a form with which Channel 4 is comfortable.  There were doubts 
that Peep Show would be re-commissioned because of low ratings.   It survived the 
scare but do Channel 4’s commercial pressures mean that sophisticated narrative-
led comedy will  incompatible with its future?  Is the future of comedy on the 
channel just The Friday Night Project and other successors to The Word? 
 

S4C and Welsh language films: the first ten years 
Kate Woodward, Aberystwyth University 
This paper will focus on S4C’s early attempts to nurture and develop Welsh 
language films.  It could be said that the channel’s film production got off to the 
worst possible start when its first commissioned feature film, Madam Wen (1982, 
produced by the Welsh Film Board) spiralled out of financial control, and made 
dramatic headlines in the Welsh press. Despite this initial setback, the channel 
developed a film strategy which seemed to bear fruit in 1994 with Hedd Wyn (1992) 
which was nominated for an Academy Award in the Best Foreign Film category. 
The journey from Madam Wen to Hedd Wyn will be explored, and this paper will 
consider a number of key trends during S4C’s first decade of film-making.  It will 
give reasons for the initial dependency on historical/ heritage films, assess the 
trend of filming ‘back to back’, examine European co-productions, and will take 
account of the role of non-Welsh speaking directors in the channel’s success.  
 
The paper will be illustrated by a number of feature films produced or co-produced 
by S4C during the first ten years, and will including the following: Madam Wen 
(Pennant Roberts, 1982), Owain Glyndwr (James Hill, 1983), Aderyn Papur…And Pigs 
might Fly (Stephen Bayly, 1984) Boy Soldier (Karl Francis, 1986), Coming Up Roses 
(Stephen Bayly, 1986), Elenya (Steve Gough, 1991, with Frankfurter Film Produkion 
for ZDF and the BFI) and Cwm Hyfryd (Paul Turner, 1992, with French channel Arte), 
and Hedd Wyn (Paul Turner, 1992).  
 

 28


